۳۱ شهریور ۱۴۰۳

«طرح 90 روز»، آزادی همه ربوده شدگان و پایان جنگ

وال استریت ژورنال امروز (یکشنبه) از یک پیشنهاد آمریکایی، قطری و مصری، طرحی جامع برای پایان دادن به جنگ و آزادی گروگان‌های حماس خبر داد.

اسرائیل هیوم ضمن انتشار این خبر، تصریح کرد که حماس و اسرائیل با مفاد پیشنهاد جدید موافقت نکردند، اما آنها تمایل خود را برای از سرگیری مجدد مذاکرات چند هفته پس از توقف مذاکرات ابراز کردند.

به گزارش اسرائیل هیوم، یکی از مفاد اصلی این طرح که به طرح «90 روز» شهرت دارد، این است که نیروهای ارتش اسرائیل در گام اول باید از نوار غزه خارج شوند که اسرائیل با این امر مخالف است، حماس نیز به شدت با این توافق تا زمانی که ارتش اسرائیل عقب نشینی نکند، مخالف است.

Capture 112

بر اساس این طرح، در مرحله اول، توقف درگیری برای چند روز نامشخص و آزادی تمامی غیرنظامیان ربوده شده در ازای آزادی صدها زندانی امنیتی فلسطینی از زندان‌ها صورت می‌گیرد. مضافا اینکه به عنوان بخشی از طرح کلی، ارتش اسرائیل باید از شهرهای نوار غزه عقب نشینی و امکان تردد آزادانه را برای ساکنان آن فراهم کند. همچنین حرکت هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف جمع آوری اطلاعات باید متوقف شود.

در مرحله دوم، حماس باید سربازان زن ربوده شده را آزاد کند و اجساد ربوده شدگان را به اسرائیل بازگرداند.

مرحله سوم شامل آزادی دیگر سربازان و اعضای واحدهای آماده به کارِ ربوده شده است و در مقابل ارتش اسرائیل بخشی از نیروهای خود را از نوار غزه خارج خواهد کرد.

جزئیات پیشنهاد کشورهای میانجی تاکنون محرمانه بوده است. برخی از مفاد این توافق در کابینه جنگ مطرح شد، اما به نظر می‌رسد مخالفت با درخواست‌های حماس ابراز شده است.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/geopolitics/article/15137627

→ خواندن مطلب قبلی

اخراج 550 نیروی اسرائیلی از شرکت SolarEdge

خواندن مطلب بعدی ←

نظرسنجی: تنها 16 درصد شهروندان اسرائیلی احساس امنیت می‌کنند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *