۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هاآرتص خواستار تحقیق در مورد قتل سه سرباز با گاز سمی توسط اسرائیل شد

روزنامه هاآرتص در مقاله‌ای با عنوان «مرگ بی‌مورد و سوالات سخت» خواستار تحقیق در مورد قتل سه سرباز با گاز سمی توسط ارتش اسرائیل شد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه خواستار آغاز تحقیقات مستقل در مورد کشتار 3 زندانی اسرائیلی با گاز سمی شد که ارتش اسرائیل آن را به داخل تونلی در نوار غزه پرتاب کرد.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: ارتش اسرائیل در 14 دسامبر جسد 3 اسرائیلی را که در 7 اکتبر 2023 به نوار غزه ربوده شده بودند از تونلی در جبالیا بیرون آورد.

هاآرتص افزود: ارتش پس از گذشت حدود یک ماه، گزارش پزشکی و گزارش نحوه پیدا شدن اجساد را به خانواده‌های آنان تحویل داد که این موارد پرسش‌های سخت و نگران‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند و نیازمند شفاف‌سازی در افکار عمومی است.

Capture1 22

در ادامه هاآرتص خاطرنشان کرد این سوالات با جدیت تمام توسط دکتر مایان شرمن، مادر رون، که دامپزشک است، مطرح شد.

شرمن با انتشار پستی در فیس بوک، ارتش اسرائیل را متهم کرد که پسرش را به هنگام پمپاژ گاز سمی به داخل تونلی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌کردند، کشته است.

شرمن درباره پسرش نوشت: ران در واقع نه توسط حماس، نه با گلوله‌های سرگردان و نه در تیراندازی کشته شد بلکه این قتل عمد توسط ارتش اسرائیل و بمب گذاری با گاز سمی بود.

وی افزود: پسرش را به دلیل سهل انگاری جنایتکارانه از سوی همه شخصیت‌های ارشد ارتش اسرائیل و این دولت فاسد ربوده اند که دستور کشتن او را برای تسویه حساب با یک نیروی حماس داده است.

پاسخ ارتش اسرائیل

به گزارش روزنامه هاآرتص، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل با طفره رفتن پاسخ داد: نمی‌توان مشخص کرد که چه کسی این سه گروگان را کشته است.

وی افزود: در این مرحله نمی‌توانیم کشته شدن آنها بر اثر خفگی، مسمومیت، اثرات حمله ارتش اسرائیل یا اقدام حماس را تکذیب یا تایید کنیم.

این روزنامه نوشت: به نظر می‌رسد این پاسخ طفره‌آمیز بدون انکار مستقیم یا وارد شدن به دعوا با خانواده‌های داغدیده، با هدف خاموش کردن بحث و ایجاد شبهه در مورد ادعای خانواده بوده است.

این روزنامه پرسید: آیا ارتش اسرائیل در غزه از گاز سمی برای کشتن مردم در تونل‌ها استفاده کرده است؟ اگر از چنین تاکتیکی استفاده شود، آیا طبق قوانین جنگی که اسرائیل ملزم به آن است، این امر قانونی است؟ در صورت استفاده، چه کسی برای استفاده از آن تاییدیه داده است؟

وی ادامه داد: علاوه بر این، آیا هنگام تصمیم‌گیری درباره تونل‌ها اصلاً به جان گروگان‌ها توجه می‌شود یا تنها نیاز عملیاتی حمله به فعالان حماس است؟

نویسنده مفاله تاکید کرد: همه این سوالات باید توسط یک نهاد خارجی (خارج از ارتش اسرائیل) بررسی شود که تمام اطلاعات لازم را از ارتش و دولت دریافت کرده و نتایج خود را به مردم ارائه کند. ما نمی‌توانیم تا پایان جنگ برای انجام این تحقیقات حیاتی صبر کنیم.

 

 

لینک خبر: هاآرتص

→ خواندن مطلب قبلی

اتهام جدی افسران پلیس برای دریافت رشوه در ازای صدور مجوز به کارگران فلسطینی

خواندن مطلب بعدی ←

تلفات سنگین ارتش اسرائیل، 21 نظامی در نوار غزه کشته شدند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *