۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توافق اسرائیل و حماس بر سر آتش بس یک ماهه و موانع آن

خبرگزاری کان از توافقی بین اسرائیل و حماس بر سر آتش بس چند مرحله‌ای که شامل آتش بس یک ماهه می‌شود، خبر داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که اسرائیل و حماس تا حد زیادی با امکان مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی طی یک آتش بس یک ماهه موافقت کرده‌اند. این منبع افزود که طرح چارچوب به دلیل اختلافات بین دو طرف در مورد چگونگی پایان دائمی جنگ در غزه به تعویق افتاد.

منابع خبری امروز چهارشنبه گزارش دادند که تلاش‌های میانجی‌گری فشرده به رهبری قطر، واشنگتن و مصر در چند هفته گذشته بر رویکردی تدریجی برای آزادی دسته‌های مختلف اسرای اسرائیل، از غیرنظامیان، در ازای توقف درگیری‌ها، آزادی اسرای فلسطینی و ورود کمک‌های بیشتر به غزه متمرکز شده است.

بر اساس این گزارش، آخرین دور تلاش‌های دیپلماتیک در 28 دسامبر آغاز شد و اختلافات در مورد مدت زمان آتش بس اولیه را به حدود 30 روز پس از پیشنهاد اولیه حماس برای چند ماه آتش بس کاهش داد.

به گفته منابع، حماس به دنبال دستیابی به یک توافق جامع است که در آن آتش‌ بس دائمی قبل از آزادی گروگان‌ها در طی آن، توافق شود.

دو منبع امنیتی مصر گفتند که کار برای متقاعد کردن حماس برای پذیرش آتش بس یک ماهه و پس از آن آتش بس دائمی در جریان است. اما حماس خواهان تضمین برای اجرای مرحله دوم توافق برای تصویب آتش بس اولیه است و نسبت به توافق برای آزادی تمامی زنان و کودکان ابراز آمادگی کرده است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات، به رویترز گفت که این جنبش برای گفتگو درباره ایده‌ها آماده است اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

ابوزهری گفت: ما پذیرای همه ابتکارات و پیشنهادها هستیم، اما هرگونه توافق باید بر پایه پایان دادن به تجاوزات و خروج کامل اشغالگری از نوار غزه باشد.

خبرگزرای کان خاطر نشان کرد، یکی از پیشنهادات اسرائیل پایان دادن به جنگ در صورت برکناری شش رهبر ارشد حماس از غزه از جمله یحیی سنوار و محمد دف داده است، اما حماس قاطعانه این پیشنهاد را رد کرد.

همچنین گزارش شده است که دیپلمات‌های شرکت کننده در این مذاکرات از هر دو طرف خواسته‌اند تا با یک فرآیند چند مرحله‌ای موافقت کنند که با آزادی گروگان‌ها آغاز می شود و در نهایت منجر به خروج نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه و پایان جنگ می‌شود.

 

 

لینک خبر: https://www.kan.org.il/content/kan-news/politic/690953

→ خواندن مطلب قبلی

اسرائیل هیوم: جنگ در شمال باعث کمبود مواد غذایی می‌شود

خواندن مطلب بعدی ←

طرح پسا جنگ در غزه؛ تشکیل کشور فلسطینی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *