۳۰ شهریور ۱۴۰۳

قطر: اظهارات نتانیاهو، تلاش برای نجات گروگان‌ها را تضعیف می‌کند

قطر: سخنان نتانیاهو، مانع تلاش برای میانجی‌گری می‌شود.

قطر ضمن محکوم کردن شدید اظهارات منتسب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص میانجیگری قطر، خاطرنشان کرد که اگر صحت آنها ثابت شود، غیر مسئولانه و مانع تلاش‌های انجام شده برای نجات جان بی‌گناهان هستند.

ماجد الانصاری، سخنگوی رسمی وزارت خارجه قطر، گفت: اظهارات نتانیاهو در صورت صحت، به جای اولویت دادن به نجات جان گروگان‌ها، تلاش‌های میانجی گری را تضعیف می‌کنند.

به گفته یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده قطری، علی‌رغم مشکلات ناشی از اظهارات نتانیاهو، قطری‌ها هرگز تلاش‌های میانجیگری را به دلیل اختلاف با یک نفر به خطر نمی‌اندازند. این میانجی‌گری برای نجات جان ربوده‌شدگان و شهروندان فلسطینی است و به سیاستمداران مربوط نمی‌شود. به گفته این منبع، قطری‌ها تمایلی ندارند نظرات شخصی خود را با تلاش‌های میانجی‌گری مخلوط کنند.

در فیلم‌های ضبط‌شده‌ای از نتانیاهو که دیروز در جریان گفتگو با خانواده‌های ربوده‌شدگان منتشر شد، نتانیاهو ضمن انتقاد از قطر ادعا می‌کند که این کشور تلاش کافی برای دستیابی به توافق انجام نمی‌دهد. قطر هیچ تفاوتی با سازمان ملل و صلیب سرخ ندارد و به یک معنا حتی مشکل‌سازتر است. همچنین نتانیاهو گفت: تشکر خود را از قطر به طور رسمی ابراز نمی‌کند و معتقد است که این کشور می‌تواند فشار بیشتری اعمال کند. وی افزود: من هیچ توهمی در مورد آنها ندارم.

Capture1 28

الانصاری دیروز گفت: به جای اینکه نتانیاهو به روابط استراتژیک بین قطر و آمریکا بپردازد، امیدواریم که بر آزادی ربوده شدگان تمرکز کند.

وی افزود: قطر در گفت‌وگوهای جاری بین طرف‌ها با هدف ایجاد چارچوبی برای معامله گروگان‌گیری جدید و تسریع در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار مشارکت فعال داشت.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، در واکنش به این سخنان، قطر را کشوری حامی حماس خواند و آن را به مسئول 7 اکتبر متهم کرد. اسموتریچ در توئیتی که امشب منتشر کرد، نوشت که قطر حامی حماس است و تا حد زیادی مسئول قتل عام شهروندان اسرائیلی توسط حماس است. وی افزود رویکرد غرب در برابر قطر ریاکارانه و مبتنی بر منافع است. غرب باید از نفوذ بیشتری استفاده کند و گروگان‌ها را فورا آزاد کند.

وی اعلام کرد: یک چیز روشن و مسلم است و آن اینکه، قطر به هیچ وجه در مدیریت غزه در فردای جنگ نقشی نخواهد داشت.

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-01-24/ty-article/0000018d-3cf2-dc44-a5bf-bcf6fbb40000

→ خواندن مطلب قبلی

مخالفت فرانسه با طرح تل‌آویو برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه

خواندن مطلب بعدی ←

مخالفت صریح واشنگتن با ایجاد منطقه حائل در نوار غزه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *