۳۱ شهریور ۱۴۰۳

حماس توافق‌نامه نشست پاریس را رد کرد

حماس پیش‌نویس توافق با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

حماس و جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین(PFLP)، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که اسرائیل باید تهاجم خود را به غزه متوقف و پیش‌ از تبادل گروگان‌ها از نوار غزه عقب‌نشینی کند.

در نشست پاریس که روز یکشنبه برگزار شد، یک طرح توافقنامه سه مرحله‌ای برای ارائه به حماس بررسی و تصویب شد. بر اساس این طرح، در مرحله اول، ۳۵ تا ۴۰ گروگان اسرائیلی از جمله زنان، مردان مسن بالای ۶۰ سال و کسانی که در شرایط بحرانی هستند، آزاد خواهند شد و در ازای آن یک آتش بس شش هفته‌ای همراه با آزادی زندانیان فلسطینی صورت می‌گیرد.

کامل ثانی گفت که حماس درخواست خود برای آتش بس دائمی را پیش از هر گونه مذاکره لغو کرد. حماس پیش از این گفته بود که آزادی کامل گروگان‌های اسرائیل مستلزم آزادی همه هزاران اسیر فلسطینی است که به دلایل امنیتی در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی هستند.

رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای پایان دادن به جنگ یا واگذار کردن کنترل امنیتی غزه تا شکست حماس ندارد. با این حال، یک موضع سازش و توافق می‌تواند این باشد که اسرائیل به طور موقت از مناطق مدنظر خارج شود.

بنیامین نتانیاهو، در مصاحبه‌ای با داگلاس موری در تلویزیون تاک، تاکید کرد که قطر می‌تواند برای تضمین و توافق بیشتر تلاش کند، خصوصا با توجه به اینکه رهبران ارشد حماس در کشور قطر زندگی می‌کنند. ما باید از قطر بخواهیم تا از اهرم فشار خود برای آزادی باقیمانده گروگان‌های ما استفاده کند و همچنین مدرکی ارائه دهد که گروگان‌ها به‌ عنوان بخشی‌ از توافق موجود با حماس خدمات درمانی دریافت کرده‌ا‌ند. قطر نفوذ قابل توجهی بر حماس دارد و من انتظار دارم تا از آن استفاده کند.

محمد آل ثانی، نخست وزیر قطر ادعای نتانیاهو را مبنی‌ بر نفوذ و اعمال فشار بر حماس رد کرد و راه بازگشت و تضمینی دیپلماسی را پیشنهاد داد و تصریح کرد که نقش قطر تنها به‌ عنوان یک میانجی است که راه حل‌هایی را ارائه می‌دهد. ما قطر را یک ابر قدرت نمی‌بینیم که بتواند چیزی را به حماس تحمیل کند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-784248

 

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

بازداشت زنی که مانع ورود کمک به غزه می‌شد

خواندن مطلب بعدی ←

اصلاح آهسته قوانین شبات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *