۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عقب نشینی عربستان؛ سعودی‌ها به تعهد سیاسی تل آویو برای تشکیل دولت فلسطینی اکتفا کردند

معاریو : عربستان در ازای توافق دفاعی با آمریکا، تعهد سیاسی‌ تل‌آویو برای تشکیل کشور فلسطین را می‌پذیرد.

رویترز در گزارش روز گذشته نوشت: مقامات عربستان سعودی اصراری برای تشکیل دولت فلسطینی در غزه ندارند بلکه تعهد سیاسی به راه حل دو دولتی را می‌پذیرند. سعودی‌ها همچنین از آمریکایی‌ها می‌خواهند که با تحت فشار گذاشتن اسرائیل، این رژیم را ملزم به پایان دادن به جنگ کند.

یک منبع سعودی نیز در اینباره افزود: عادی سازی روابط واقعا الزام آور است. اگر اسرائیل حمله نظامی به غزه را متوقف یا حداقل آتش بسی اعلام کند، ادامه تلاش عربستان برای دستیابی به توافقات آسان‌تر خواهد شد. در این میان، جو بایدن مشتاق دستیابی به توافقی بین اسرائیل و عربستان سعودی پیش از انتخابات است.

تقاضای جدید عربستان از آمریکا چیست؟
تقاضای جدید عربستان از آمریکا چیست؟

با این حال دیپلمات‌های سعودی در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، پیامی صریح ارسال کردند مبنی بر اینکه بدون فشار مشخص آمریکا بر اسرائیل، نمی‌توان یک دولت فلسطینی ایجاد کرد. همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه افزود: واشنگتن به مذاکره با ریاض درباره مفاد عادی سازی، از جمله همکاری هسته‌ای و توافق‌های دفاعی و امنیتی ادامه می‌دهد. اما همه چیز به تشکیل دولت فلسطینی و توقف جنگ در غزه بستگی دارد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفت: به «احتمال صفر» نتانیاهو درباره تشکیل کشور فلسطین صحبت کند. در این میان، دولت بایدن بر این باور است که نتانیاهو تمایل دارد تا چشم انداز عادی سازی بین اسرائیل و عربستان را زنده نگه دارد. هم بایدن و هم مقامات سعودی مشتاق امضای توافق هستند اما اسرائیلی‌ها کار را سخت‌تر می‌کنند. این درحالی است که ریاض مصمم به عادی سازی و ایجاد توافق دفاعی با اسرائیل است.

 

منبع خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1073057

→ خواندن مطلب قبلی

دیدار بلینکن از عربستان

خواندن مطلب بعدی ←

پیشنهاد لیکود به ییش آتید: فقط وارد دولت شوید!

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *