تهدید مصر به تعلیق توافقنامه صلح در صورت انتقال آوارگان فلسطینی به سینا

مصر اخیراً پیام‌های هشدارآمیزی به اسرائیل ارسال کرده است مبنی بر اینکه عبور آوارگان فلسطینی از غزه به سینا، توافق صلح بین دو کشور را به خطر می‌اندازد.

پیام‌های هشدارآمیز مصر طی تماس‌های مکرر بین مقامات ارشد این کشور و اسرائیل منتقل و محتوای آنها به مقامات سیاسی-امنیتی اسرائیل ابلاغ گردید. همچنین مصر تصریح کرد که با انتقال آوارگان فلسطینی به سینا به خاک خود موافقت نخواهد کرد و اگر یک آواره فلسطینی به سینا منتقل شود، توافقنامه صلح لغو خواهد شد. به گفته منابع رسمی مصر، این حجم از تهدید بیانگر نگرانی و خشم مصری‌ها ناشی از بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های مختلف اسرائیل است که خروج فلسطینیان از غزه را به عنوان راه‌حلی برای مشکل غزه می‌دانند.

نگرانی مصر از انتقال صدها هزار آواره فلسطینی از غزه به سینا و باقی ماندن آنها در آنجاست. این نگرانی دو علت دارد: اول اینکه فلسطینی‌ها به دلیل وضعیت ناپایدار در غزه آنجا را ترک خواهند کرد، و دوم اینکه فلسطینی‌ها برای حفظ جان و دور ماندن از جنگ به آنجا پناهنده می‌شوند. طبیعتاً هیچ کشوری با پذیرش چنین حجم گسترده‌ای از آوارگان موافقت نخواهد کرد.

همچنین مصر اعلام کرد که به شدت با گسترش درگیری در رفح و محور فیلادلفیا مخالف است. زیرا حدود 1.4 میلیون از 2.2 میلیون شهروند نوار غزه در حال حاضر در رفح متمرکز شده‌اند. از آنجایی که ارتش اسرائیل مانع بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود در بخش شمالی نوار غزه می‌شود، در واقع هیچ گزینه‌ای جز فرار و پناهندگی به جنوب نوار غزه و همچنین سینای مصر باقی نمی‌گذارد. به همین دلیل است که مصر از این بابت نگران است که حمله ارتش صهیونیستی به آنجا منجر به آواره شدن فلسطینیان به سینا شود.

دیدار نتانیاهو با رئیس جمهور مصر | آرشیوی
دیدار نتانیاهو با رئیس جمهور مصر | آرشیوی

با این حال ارتش صهیونیستی بر حمله به رفح اصرار دارد چرا که انهدام گروه‌های مقاومت واقع در رفح را اولویت خود می‌داند. بر اساس برآوردهای مختلف ارتش رژیم صهیونیستی، ده‌ها تونل در رفح وجود دارد که برخی از آنها هنوز فعال هستند. به ادعای منابع اسرائیلی، گروه‌های مقاومت فلسطینی از طریق این تونل‌ها، افراد و کالاها و حتی تسلیحات را انتقال می‌دهند.

منابع عبری در همین راستا راه‌حلی را مطرح کردند و آن اینکه اقامت و تسلط دائم اسرائیل بر رفح است. البته امکان اقامت و تسلط دائم بر رفح بسیار اندک است. زیرا در جهان به عنوان یک اشغال مجدد تلقی می‌شود و اسرائیل را ملزم به پاسخگویی در این باره می‌کند. مقامات اسرائیلی پیشتر به صراحت اعلام کرده بودند که پس از جنگ، قصد دارند تا از غزه به طور کامل خلاص شوند، برای رهایی از غزه نیز باید بدون اینکه متهم شوند این کار را انجام دهند.

همه اقدامات فوق مستلزم هماهنگی نزدیک بین اسرائیل و مصر است. از آغاز جنگ تاکنون، تماس‌های طرفین عمدتاً پیرامون مسائل دیگر مانند شین بت و رئیس اطلاعات این کشور بوده است. همچنین ارتش اسرائیلی با همتایان خود در قاهره، علی‌رغم خشم و تهدید آشکار این کشور نسبت به دولت اسرائیل، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با این حال، تهدید صریح مصر را باید به عنوان یک علامت هشدار تلقی کرد.

 

منبع خبر: https://www.israelhayom.co.il/news/defense/article/15215101

→ خواندن مطلب قبلی

آویو کوخاوی: دولت اسرائیل در حال کوچک شدن است!

خواندن مطلب بعدی ←

نقص فنی در سیستم رایانه‌ای یکی از بزرگترین بیمارستان‌های اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *