۳۰ شهریور ۱۴۰۳

پیشنهاد حماس: آتش بس سه مرحله‌ای 135روزه

حماس، آتش بس سه مرحله‌ای 135 روزه را پیشنهاد داد.

اسرائیل تایمز فاش کرد که حماس با توافق چارچوبی برای دستیابی به یک آتش بس کامل و پایدار موافقت کرد که در 3 مرحله انجام می‌شود که هر مرحله 45 روز طول می‌کشد و شامل توافق در مورد تبادل اسرا و اجساد، پایان دادن به محاصره و بازسازی است.

این منابع توضیح دادند که حماس با توافق چارچوبی برای دستیابی به یک آتش بس کامل و پایدار در 3 مرحله موافقت کرد که هر مرحله 45 روز به طول می‌انجامد و شامل توافق در مورد تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان، پایان دادن به محاصره و بازسازی است.

این جنبش خواستار تکمیل مذاکرات کامل آتش بس قبل از آغاز مرحله دوم و اطمینان از خروج نیروهای اسرائیلی از خارج از مرزهای نوار غزه و آغاز روند بازسازی شد.

حماس به پیشنهاد ارائه شده پیوست مفصلی را اضافه کرد که مراحل اجرای مرحله اول توافق را شرح می‌دهد و تصریح کرد که باید بخشی از آن باشد.

به گفته همین منابع، در مرحله اول، حماس پیشنهاد آزادی تمامی زندانیان زن، مردان زیر 19 سال، سالمندان و بیماران را در ازای آزادی همه زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعم از زنان، کودکان، افراد مسن (بالای 50 سال) و بیمارانی که تا تاریخ امضای این نامه بازداشت شده اند، را داده است. این قرارداد بدون استثنا است.

مرحله اول همچنین شامل تشدید کمک های بشردوستانه، بازسازی بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان در غزه و خروج نیروهای زمینی اسرائیل از مناطق مسکونی است.

در مرحله دوم، در ازای آزادی اسرای فلسطینی، عقب نشینی کامل نیروهای اسرائیلی به خارج از مرزهای نوار غزه و آغاز کار بازسازی همه جانبه، تمامی مردان بازداشتی باقی مانده آزاد می‌شوند.

در مرحله سوم اسرا و اجساد مبادله می‌شود. در مرحله نهایی، حماس انتظار دارد که دو طرف به توافقی برای پایان دادن به جنگ دست یابند.

حماس در ضمیمه این پیشنهاد می‌خواهد که ۱۵۰۰ اسیر فلسطینی که به حبس ابد و حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند را آزاد کند.

پاسخ حماس شامل لزوم تصویب ورود حداقل 60000 خانه موقت و 200000 چادر سرپناه به نوار در مرحله اول، علاوه بر تصویب طرح بازسازی منازل، تأسیسات اقتصادی و تأسیسات عمومی تخریب شده در یک منطقه بود. این جنبش همچنین خواستار توقف هجوم شهرک نشینان به الاقصی و بازگشت شرایط مسجدالاقصی به قبل از سال 2002 شد.

این منابع تایید کردند که حماس از قطر، مصر، ایالات متحده آمریکا، ترکیه و روسیه ضامن اجرای توافق شده است. حماس همچنین خواستار بهبود شرایط زندانیان در زندان‌های اسرائیل و رفع تدابیر و مجازات‌هایی شد که پس از هفتم اکتبر اتخاذ شد.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/hamas-proposes-three-stage-ceasefire-over-135-days-leading-to-end-of-war-reports

→ خواندن مطلب قبلی

بزرگ‌ترین تامین کننده مواد غذایی در اسرائیل به موج افزایش قیمت‌ها پیوست

خواندن مطلب بعدی ←

افزایش بی‌سابقه حوادث ساختمانی نسبت به سال‌های گذشته

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *