۳۰ شهریور ۱۴۰۳

اسرائیل اکثر خواسته‌های حماس را رد کرد

اسرائیل پیشنهاد حماس را رد کرد و ادامه مذاکرات را بی‌فایده خواند.

وب‌سایت عبری معاریو جمعه گزارش داد که کابینه اسرائیل اکثر خواسته‌های حماس را که در پاسخ جنبش به توافق پیشنهادی وجود دارد رد کرده و اعلام کرده است که بر اساس پیشنهاد پاریس برای مذاکره آماده است.

این وب سایت عبری توضیح داد که اسرائیل شب گذشته (پنجشنبه – جمعه) پاسخ خود را به پاسخ حماس در مورد پیشنهاد پاریس در مورد این توافق که شامل آزادی اسرای اسرائیلی و توقف موقت جنگ می شود، به مصر و قطر ارسال کرد.

این وب‌سایت به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی که نامی از وی نبرده است، نوشت که اسرائیل بخش بزرگی از خواسته‌های حماس را رد کرد، اما تمایل خود را برای ورود به مذاکرات بر اساس پیشنهاد اولیه که اخیراً در پاریس ارائه شد، نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: پاسخی که به میانجی‌ها رسیده نشان می‌دهد که با وجود اظهارات تند علنی بنیامین نتانیاهو، اسرائیل در را به روی ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق احتمالی نبسته است.

کابینه جنگی اسرائیل چهارشنبه شب در طی چند ساعت برای بررسی پاسخ حماس به پیشنهاد توافقی که در پاریس توسط قطر، مصر، ایالات متحده و اسرائیل تهیه شده بود، تشکیل جلسه داد.

یک مقام بلندپایه که این وب سایت نامش را فاش نکرده است، اظهار داشت که در این جلسه، اعضای تیم مذاکره کننده اسرائیل پیامی را که می خواهند به میانجی ها در خصوص واکنش حماس و وزرای «کابینه جنگ» برسانند به وزیران ارائه کردند. با آن موافقت کرد.

پنجشنبه شب پس از پایان جلسه «کابینه جنگ»، مذاکراتی بین مقامات بلندپایه اسرائیلی و همتایانشان در قطر، مصر و آمریکا انجام شد و آنها از واکنش اسرائیل مطلع شدند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی به این سایت گفت که اسرائیل به میانجی‌گران اعلام کرده است که برخلاف درخواست حماس، در مرحله اول توافق با خروج ارتش خود از «کریدوری» که در جنوب شهر غزه تشکیل داده است، موافقت نخواهد کرد. که نوار را به دو قسمت تقسیم می‌کند و با بازگشت ساکنان موافقت نمی‌کند، در شمال نوار غزه، اما آماده است خروج نیروها از مرکز شهرهای غزه را بررسی کند.

اسرائیل همچنین تصریح کرد که با درخواست حماس برای افزودن عبارت دائمی به بند موجود در پیشنهاد پاریس که به انجام مذاکرات در مرحله اول توافق به منظور بازگرداندن آرامش اشاره دارد، مخالف است و توضیح داد که از تعهد خودداری می‌کند.

اسرائیل برای میانجی‌گران اعلام کرد که در چارچوب توافق، آمادگی ندارد در مورد درخواست حماس برای پایان دادن به محاصره نوار غزه گفت‌وگو کند. اسرائیل به میانجی‌ها اعلام کرد که مکانیسم آزادی اسرای فلسطینی که حماس در واکنش خود ایجاد کرده بود، غیرقابل قبول است.

معاریو به نقل از مقامات بلندپایه اسرائیل نوشت که اسرائیل دعوت مصر برای اعزام هیئت به قاهره را رد کرد و مدعی شد که پاسخ حماس نشان دهنده وجود شکاف های بزرگ است که اجازه نمی دهد مذاکرات در مورد جزئیات انجام شود.

این وب‌سایت همچنین به نقل از منبع دیگری که نامش را فاش نکرد، اشاره کرد که اعضای تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در حال حاضر با مصری‌ها و قطری‌ها همکاری می‌کنند تا شکاف‌ها را به نحوی کاهش دهند که امکان مذاکرات جدی را فراهم کند.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-1074970

→ خواندن مطلب قبلی

نظرسنجی: آخرین تحولات انتخاباتی احزاب

خواندن مطلب بعدی ←

واکنش تند سران رژیم صهیونیستی به کاهش رتبه اعتباری اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *