۳۰ شهریور ۱۴۰۳

معاملات در صنعت املاک و مستغلات در پایین‌ترین سطح

گلوبز: صنعت املاک و مستغلات در پایین‌ترین سطح معاملات تاریخی قرار دارد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط وزارت دارایی و منتشر شده توسط وب سایت اسرائیلی گلوبز، سه ماهه آخر سال 2023 بدترین سه ماهه فروش ملک در اسرائیل در 22 سال گذشته و سال 2023 بدترین برای فروش در 30 سال گذشته بوده است.

وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد که جنگ غزه و نرخ بهره بالا، سال 2023 را به یکی از بدترین سال‌های تاریخ برای بخش املاک و مستغلات تبدیل کرده است. پیشنهادهای ویژه ارائه شده توسط صاحبان و سهام‌داران املاک در روزهای پایانی دسامبر به بهبود جزئی تعداد معاملات در ماه گذشته نسبت به نوامبر کمک کرد، اما تصویر کلی را تغییر نداد.

در دسامبر 2023، 6088 خانه فروخته شد که 15 درصد نسبت به دسامبر 2022 کاهش داشت اما 47 درصد نسبت به نوامبر 2023 افزایش داشت. ماه دسامبر ضعیف‌ترین زمان فروش مسکن بود.

در این نظرسنجی آمده است: تحلیل فروش پیمانکاران در بازار آزاد در طول ماه نشان داد که بیشترین تعداد نسبی معاملات در آخرین روز ماه و در کل سال یعنی 31 دسامبر انجام شده است. تعجب آور است، زیرا مشخص است که دست اندرکاران املاک و مستغلات، به ویژه معامله گران، در بورس اوراق بهادار، انگیزه زیادی برای انعقاد معاملات بیشتر، قبل از بسته شدن صورت‌های مالی آن سال دارند.

گلوبز ادامه داد: نگاهی دیگر به داده‌ها نشان می‌دهد که مناطق خاصی فروش املاک و مستغلات را در 31 دسامبر افزایش دادند. بخش بزرگی از آپارتمان‌های فروخته‌ شده در آخرین روز ماه توسط 10 شرکت برتر ساختمانی بوده است، که این ایده تلاش‌های شدید برای بهبود عملکرد مالی آنها در سال 2023 را تقویت می‌کند. این تلاش‌ها در آخرین روزهای دسامبر داده‌های ماه را بهبود بخشید، اما تصویر تیره بازار املاک مسکونی در اسرائیل را تغییر نداد.

در سه ماهه چهارم سال 2023، 12500 معامله انجام شد. این، کمترین رقم سه ماهه از زمانی بود که وزارت دارایی شروع به بررسی بازار املاک مسکونی در اوایل دهه 2000 کرد. از این منظر می‌توان تخمین زد که جنگ غزه منجر به کاهش 33 درصدی حجم معاملات بازار مسکونی شد در حالی‌که افزایش قبلی نرخ بهره باعث کاهش حدود 40 درصدی حجم آن شد.

گلوبز در پایان خاطرنشان کرد که به طور رسمی، سال 2023 که در آن حدود 70 هزار خرید آپارتمان انجام شده است، بدترین سال از این نظر از سال 2002 تاکنون است و یکی از بدترین سال‌ها در 40 سال اخیر بوده است.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001471173

→ خواندن مطلب قبلی

خشم سران صهیونیستی از طرح بایدن برای کشور فلسطین

خواندن مطلب بعدی ←

لاف‌زنی گالانت برای بمباران بیروت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *