۳۰ شهریور ۱۴۰۳

درباره فراخوان ارتدوکس افراطی (خریدی)

میخائیل پلیورت نویسنده کانال 9 اسرائیل، در مقاله‌ای با عنوان درباره فراخوان  ارتدوکس افراطی، نوشت:

15 سال از زمانی‌که ارتش اسرائیل شروع به برداشتن گام‌های مشخص برای افزایش سربازگیری ارتدوکس افراطی به ارتش کرده است، می‌گذرد. با قضاوت بر اساس اعداد، اوج سربازگیری در سال 2016 بود، زمانی‌که 1900 نفر به خدمت سربازی اعزام شدند. از آن زمان به بعد، تعداد سربازان وظیفه از رشد خارج شده و به 1200 نفر در سال رسیده است. با توجه به اینکه جمعیت ارتدوکس افراطی در حدود 4 درصد در سال در حال افزایش است، عملا مقیاس سربازی اجباری هفت سال است که کاهش یافته است.

اگر از افراطی ارتدوکس مانند بقیه شهروندان سربازگیری می‌شد، ما در مورد 12000 سرباز در سال صحبت می‌کردیم. یعنی امروز حدود 10 درصد از جریان پیش نویس (1200 نفر) فراخوان شده است. در مقایسه، از جمعیت یهودی غیرخریدی، تنها 14 درصد از مردان به خدمت سربازی نمی‌روند، و این شامل کسانی می‌شود که به دلایل پزشکی معاف شده‌اند و کسانی که ارتش اسرائیل ترجیح داده از سربازی سرباز نزدند.

در واقع، تصویر بسیار غم انگیزتر است، اکثر خریدیم‌هایی که به خدمت سربازی می‌روند، مردان جوانی هستند که مذهب را ترک کرده‌اند (Yotsim Bashila)، اما ارتش آنها را به عنوان کارمند خریدی ثبت می‌کند و این آمار را بهبود می‌بخشد. اعداد برای استخدام در خدمات دولتی جایگزین حتی بدتر است. اگر در سال 2011، 1090 داوطلب خریدی وجود داشت، در سال 2022، 570 نفر و در سال 2023 تنها 480 نفر بودند.

پس از وقایع 7 اکتبر گزارش شد که حدود 1000 داوطلب خریدی پس از یک دوره مقدماتی کوتاه به ارتش فراخوانده شدند. اما همانطور که از پیش نویس قانون سربازی اجباری برمی‌آید، نمی‌توان انتظار تغییرات سیستمی را داشت. همه امید به حسن نیت دارند، اما اینطور پیش نمی‌رود.

اکنون 20 سال است که وضعیت موجود در اسرائیل حفظ شده است که در چارچوب آن کنست در حال تصویب قانونی در مورد آزادی یا به تعویق انداختن خدمت سربازی افراطی ارتدوکس است، دادگاه عالی نیز به نوبه خود آن را خلاف قانون اساسی می‌شناسد و خواستار اصلاح است و کنست قانون را به عنوان یک اقدام موقت تمدید می‌کند.

اصولاً دانش آموزان یشیوا هر ساله از سربازی مهلت می‌گیرند و در 26 سالگی معافیت کامل می‌گیرند. آخرین باری که دادگاه عالی این عمل را خلاف قانون اساسی اعلام کرد در سال 2017 بود و از آن زمان کنست هر 6 ماه یک بار این قانون را تمدید کرده است. در ابتدای ژوئیه مهلتی به پایان رسید که طی آن دولت به دستور دادگاه موظف شد قانون جدیدی را تدوین کند. همانطور که به یاد دارید، ائتلاف قصد داشت قانون اساسی را تصویب کند که تحصیل تورات را با خدمت سربازی برابر کند، اما هرگز این اتفاق نیفتاد و بعد از آن جنگ شروع شد.

جالب است که از حدود 100000 دانشجوی متاهل افراطی ارتدوکس (avrechim) 82% معافیت کامل از خدمت سربازی دارند. اما آنها همچنان به مطالعه تورات ادامه می‌دهند.

در 26 فوریه، دادگاه عالی مجدداً چندین تجدید نظر را که علیه وضعیت فعلی ارائه شده است، بررسی خواهد کرد. منتقدان معتقدند با توجه به عدم تمدید قانون تعلیق، لازم است همه خریدی‌ها با سن مناسب به خدمت سربازی بروند.

بار دیگر دادگاه عالی باید مشکلی را حل کند که چندین دهه توسط دولت حل نشده است.

شما در جریان هستید که ائتلاف بعداً چه کسانی را به مداخله در اختیارات قوه مقننه متهم خواهد کرد.

ما در اسرائیل این‌گونه زندگی می‌کنیم.

 

لینک خبر: https://www.9tv.co.il/item/68498

→ خواندن مطلب قبلی

نتانیاهو علیه خبرنگاران

خواندن مطلب بعدی ←

پیش نویس قانون الزام آزمایش دروغ‌سنجی اعضای کابینه در راه کنست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *