۳۰ شهریور ۱۴۰۳

معضل بیماری گوارشی و کمبود پزشک

اورشلیم پست از ابتلای 70000 اسرائیلی به یک بیماری مزمن گوارشی و التهابی روده به نام (IBD) خبر داد و اعلان کرد که انتظار می‌رود تا در پایان دهه به 100000 نفر برسد.

استاندارد معمول یک پزشک در ازای 400 بیمار است اما بحران پزشکی در اسرائیل به حدی رسیده است که برای 1000 بیمار مبتلا به IBD تنها یک پزشک متخصص وجود دارد.

کمیته بهداشت کنست روز دوشنبه با توجه به شرایط موجود از وزارت بهداشت خواست تا با همکاری متخصصان و انجمن‌های پزشکی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، یک تیم تشکیل دهند و با ارائه طرحی سیستماتیک نسبت به رفع خلاهای موجود اقدام کرده و به کمیته ارائه کنند.

کمیته کنست به رهبری نماینده حزب شاس، یونی ماشریکی گفت: درمان این بیماری گوارشی به تاسیس مراکز درمانی یکپارچه نیاز دارد. وی در ادامه افزود: من قصد دارم در این زمینه با وزیر بهداشت و مدیر کل برای یافتن راه حلی در این زمینه همکاری کنم.

باتوجه به داده‌های جمع‌آوری شده توسط مرکز تحقیقات و اطلاعات کنست به‌ نظر می‌رسد که در سال 2022، تعداد 68299 اسرائیلی مبتلا به کولیتیس و کرون شناسایی شدند که برخی‌ از آنها از هر دو بیماری رنج می‌بردند. از هر 100000 نفر حدود 707 نفر بیمار بودند و 0.71 درصد کل جمعیت را تشکل می‌دادند.

به گفته یک مرکز خدمات بهداشتی، میزان بروز این بیماری‌ها در اراضی اشغالی رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود تا بیماری گوارشی IBD سال 2030 یک درصد جمعیت را در بربگیرد. در پایان این دهه جمعیت اسرائیل بین 9.6 تا 10.6 میلیون نفر خواهد بود و یک درصد بیمار، چیزی معادل 960000 الی106000 نفر را در برمی‌گیرد.

دکتر ناثانیل کوهن، پزشک مرکز درمانی تل‌آویو سوراسکی درباره عدم آموزش کارکنان در مواجهه با بیماری‌هایی از این قبیل و همچنین مشکل دسترسی بیماران به دستگاه‌های مورد نیاز در مواقع بروز عوارض و نیاز به عمل جراحی مطالبی بیان کرد.

ایال تزور، رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به کرون و کولیتیس اظهار داشت: بیماری که تحت درمان قرار نمی‌گیرد، بسیار رنج می‌برد و اضطراب روانی نیز وضع او را وخیم‌تر می‌کند. وی گفت: هر کلینیک باید یک پرستار اختصاصی و یک متخصص تغذیه داشته باشد اما متخصصان بسیار کمی برای درمان این بیماری وجود دارند.

شیرا چن، بیمار مبتلا به کرون رنج‌های شدید و مداومش که سال‌ها آن را متحمل می‌شد بیان کرد و گفت که باید یک سال منتظر فرا رسیدن وقت عمل جراحی باشد.

یحزکل اشکنازی از انجمن بیماران گوارشی IBD اظهار داشت که هیچ مرکزی در اسرائیل وجود ندارد که برای بیماران خدمات کاملی‌ از جمله حمایت روانی یا جراحی تخصصی در زمینه گوارش، پوست و چشم ارائه کند و یا برای بانوان باردار خدمات مناسبی ارائه کنند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/health-and-wellness/article-787898

→ خواندن مطلب قبلی

محرومیت داور اسرائیلی از مسابقه یوروویژن

خواندن مطلب بعدی ←

اسموتریچ: بازگشت ربوده شدگان اولویت نیست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *