۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارش نهایی فاجعه مرون: نتانیاهو مقصر است

معاریو گزارش داد که در گزارش نهایی کمیته بررسی حادثه مرون، نتانیاهو مقصر اصلی شناخته شد.

گزارش نهایی در مورد کمیسیون حادثه کوه مرون ظهر چهارشنبه، تقریباً سه سال پس از سقوط مرگبار جمعیت که جان 45 نفر را گرفت، به دولت ارائه شد.

پس از ارسال گزارش، نسخه‌ای برای خانواده قربانیان و نمایندگان مقصرین در این فاجعه ارسال می‌شود.

کمیسیون تحقیق ایالتی دو ماه پس از فاجعه، برای بررسی مسائلی که در زمان زیارت مقبره خاخام شیمون بار یوچای در تعطیلات لاگ بعومر ( Lag BaOmer) در سال 2021 رخ داد، تشکیل شد.

علت فاجعه مرون

ازدحام جمعیت در جشن یهودیان خریدی موسوم به لاگ بعومر در کوه مرون، در شمال اسرائیل در 30 آوریل 2021، ده‌ها کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت. این فاجعه به دلیل سر خوردن جمعیتی از پله‌های باریک و شیب‌دار و هنگامی‌که جمعیت زیادی از مردم روی هم افتاده بودند، دیگران به هل دادن و فرار ادامه می‌دادند.

کمیسیون بررسی حادثه مرون موظف شد که علت حادثه و جلوگیری از چنین رویدادهایی در آینده را بررسی کند.

این کمیته، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را شخصاً مسئول این فاجعه و همچنین وزیر امنیت داخلی آن زمان ، امیر اوهانا، کمیسر شبتای، کمیسر پلیس، یاکوف آویتان، وزیر خدمات مذهبی در آن زمان، و شیمون لاوی، را از دیگر مقصران این فاجعه معرفی کرد.

نتیجه گزارش مربوط به حادثه کوه مرون

Capture1 5
نتانیاهو، مقصر اصلی فاجعه مرون

کمیته بررسی، نخست وزیر، نتانیاهو را مسئول اصلی این فاجعه معرفی کرد. اما از آنجایی که پست نخست وزیری اساساً یک پست انتخابی و با ویژگی‌های منحصر به فرد است، کمیته تصمیم گرفت دستوری اجرایی در مورد نتانیاهو صادر نکند. در ادامه گزارش نوشته شده است: بر اساس همه شواهد ارائه شده و نتیجه به دست آمده، مشخص شد که نتانیاهو می‌دانست که محل مقبره رشبی در طول سال‌ها بسیار بد نگهداری شده است و این موضوع می‌تواند برای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان مقبره، به‌ویژه در لاگ بعومر خطرناک باشد.

Capture2 1

در مورد امیر اوهانا، رئیس کنست، وزیر امنیت داخلی در زمان فاجعه، کمیته مشخص کرد که او نیز از مقصرین اصلی فاجعه است و دستور داد که او در آینده به سمت وزیر امنیت داخلی منصوب نشود.

در گزارش نوشته شده است که وزیر امنیت داخلی باید در یک مراسم مذهبی شلوغ که پلیس ملزم به حضور هر ساله در آن است، نیروهای انتظامی و امنیتی را برای خطر ازدحام بیش از حد آماده کند.

Capture3 1

در مورد کمیسر پلیس، شبتای نوشته شده بود: کمیته، شبتای را نیز مقصر این فاجعه می‌داند. کمیته تصمیم گرفت که شبتای را از خدمت تعلیق کند اما با توجه به اینکه در 17 ژانویه 2024 و در شرایط جنگ، مدت تصدی شبتای به عنوان کمیسر پلیس به مدت شش ماه تمدید شد، تعیین تاریخ صحیح پایان خدمت وی به دولت واگذار می‌شود.

در مورد خاخام یااکوف آویتان، وزیر خدمات مذهبی در زمان فاجعه، نوشته شده است که کمیته، اویتان را شخصاً مسئول دانسته و با توجه به یافته‌های مربوط به عملکرد او دستور داده شد که او نمی‌تواند به سمت وزیر در دولت اسرائیل در آینده منصوب شود.

 

لینک خبر: https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-1081474

→ خواندن مطلب قبلی

افزایش شکاف دستمزد مردان و زنان در اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

حمله به نتانیاهو در پی انتشار گزارش حادثه مرون

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *