۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توقف بررسی قانون «خاخام»

ائتلاف اعلام کرد، قانونی را که انتصاب خاخام‌های شهری توسط خاخام اعظم را ترویج می‌کند، متوقف کرده است.

پس از مخالفت گانتز و ساعر با قانونی که اجازه انتصاب حدود 600 خاخام جدید را می‌دهد و اظهارات علنی پنج عضو لیکود علیه این پیشنهاد، بحث در مورد این قانون در کمیته قانون اساسی لغو شد.

ائتلاف امروز، سه شنبه، از توقف ترویج “قانون خاخام” خبر داد که اختیارات انتصاب خاخام‌های شهری را از مقامات محلی به وزارت دین منتقل می‌کند. پس از اعلام این خبر، بحث درباره این لایحه در کمیسیون قانون اساسی لغو شد. رئیس ائتلاف، افیر کاتز، اعلام کرد که پس از صحبت با سران فراکسیون‌های ائتلاف و آریه دری، رئیس شاس، تصمیم گرفته شد که در حال حاضر ترویج قوانین بحث برانگیز درست نیست. بنابراین لایحه ربانی از دستور کار خارج می‌شود.

رسانه‌های صهیونیستی، عصر روز دوشنبه، اعلام کردند یک وزیر لیکود و دو عضو دیگر کنست با نوشتن نامه‌ای به نخست وزیر نتانیاهو، از او خواستند که قانون ربانی را از دستور کار کابینه خارج کند.

Capture 103
نامه درخواست برای توقف قانون خاخام

در این نامه آمده است:‌

شعار «ما با هم پیروز خواهیم شد» برای تزئین بیلبوردها نیست، بلکه قطب نمایی برای تصمیم گیری است. کشور اسرائیل در بحبوحه جنگ سرنوشت سازی است که هنوز به پایان نرسیده است.

قانون خاخام‌های شهری که توسط حزب شاس و حزب مذهبی صهیونیستی مطرح شده است، قانونی بسیار بحث برانگیز است که در زمان‌های عادی می‌توان در مورد آن بحث کرد.

تلاش برای انتقال مرکز قدرت در انتصاب خاخام‌های محلی از مردم به وزیر دین بیانگر یک روند متمرکز است که توانایی مردم را برای انتخاب نامزد مناسب با ویژگی‌های جامعه محلی تضعیف می‌کند. اکنون زمان تفرقه نیست، ما از شما می‌خواهیم طرح این قانون را متوقف کنید.

دولت در سال گذشته در یک جلسه فوق العاده بدون حد نصاب، لایحه انتخاب خاخام‌های محلی را برای طرح در کنست تصویب کرد. این قانون که قرار است تأثیر زیادی بر سکولارها بگذارد، به پیشنهاد احزاب شاس و صهیونیسم مذهبی برای انتصاب خاخام‌های خریدی و نه صهیونیست‌ها می‌پردازد. این قانون پیشنهاد می‌کند که نحوه انتخاب خاخام‌های شهری تغییر کند. از طریق این قانون، خاخام می‌تواند انتصاب‌های زیادی از جمله خاخام‌های شهر، خاخام‌های محله، و خاخام‌های منطقه‌ای و کرسی‌ها را انجام دهد.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politi

→ خواندن مطلب قبلی

جایزه علمی اسرائیل به خاخام یوسف رسید!

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو، گانتز را از مذاکرات آتش بس کنار گذاشت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *