۳۰ شهریور ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل به پایین‌ترین حد در 8 سال گذشته رسید

کلکالیست: سال 2023 با کاهش شدید تقریبا 29 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل به پایان رسید.

اسرائیل دیگر مقصد امنی برای سرمایه گذاری نیست، زیرا جنگ جاری در نوار غزه سرمایه‌های خارجی را در برابر بن‌بست واقعی قرار داده است که ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد و نقشه بسیاری از بخش‌های اقتصادی در دولت اسرائیل و فرآیندهای اشتغال را تغییر دهد.

بر اساس تحلیل روزنامه اقتصادی کلکالیست، سال 2023 با کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی به میزان حدود 29 درصد نسبت به سال 2022 به پایان رسید که با روند جهانی افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته طی سال گذشته در تضاد است.

این تحلیل نشان می‌دهد که کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در اسرائیل همزمان با ارقام نگران‌کننده در مورد کاهش 8 درصدی صادرات خدمات در سال گذشته است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که دولت بنیامین نتانیاهو که دستاورد سیاسی را با تصویب بودجه اصلاح شده 2024 جشن گرفت، دو شکست اقتصادی را به ثبت رساند: وخامت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا سطح سال 2017 و کاهش در حساب خدمات، اصلی‌ترین عامل مولد رشد برای اقتصاد به مدت 16 سال.

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته به 16.4 میلیارد دلار کاهش یافته است، در حالی که این رقم در سال 2022 به 23 میلیارد دلار رسیده است.

تحلیل این روزنامه اسرائیلی حاکی از آن است که ادعای مقامات مبنی بر این که این کاهش به دلیل تورم و افزایش نرخ بهره پس از آن است، نادرست است و اگر اینطور بود، انتظار می‌رفت که شاهد کاهش سرمایه گذاری در سایر نقاط جهان باشیم. به خصوص در کشورهای توسعه یافته، زیرا این کشورها معمولاً سرمایه گذاری خارجی بیشتری نسبت به کشورهای توسعه نیافته دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) که نهاد رسمی منتشر کننده داده‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان است، سرمایه‌گذاری خارجی جهانی در سال 2023 به میزان 3 درصد افزایش یافته است در حالی‌که در کشورهای عضو سازمان اقتصادی، نرخ افزایش همکاری و توسعه به 28 درصد می‌رسد. بر اساس گزارش آژانس تجارت و توسعه، سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل برخلاف روند جهانی است.

علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، عدد دومی نیز وجود دارد که باید تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی را در چنین دوره حساسی نگران کند و آن کاهش مولد اصلی رشد اقتصاد است که صادرات خدمات از جمله خدمات با فناوری پیشرفته است. مطالعه‌ای که توسط صندوق بین المللی پول در مورد سهم خدمات در تجارت جهانی انجام شد، نشان داد که اسرائیل به یک “مرکز جهانی برای خدمات محاسباتی” تبدیل شده است.

کلکالیست خاطر نشان کرد جنگ،‌اقتصاد اسرائیل را در معرض فروپاشی قرار داده است. زیرا وجهه اسرائیل در جهان بدتر شده است و روابط با شرکای تجاری اصلی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

 

لینک خبر: https://www.calcalist.co.il/local_news/article/sy11het4ct

→ خواندن مطلب قبلی

600 حساب جعلی برای تحریف UNRWA

خواندن مطلب بعدی ←

نشانه‌های فروپاشی ارتش اسرائیل به روایت هاآرتص

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *