۳۱ شهریور ۱۴۰۳

واکنش نظام سیاسی اسرائیل به رای ممتنع آمریکا

پس از رای ممتنع آمریکا و موافقت شورای امنیت با پیشنهاد آتش‌بس در غزه، کانال 12 اسرائیل، واکنش‌های سیاسی در اسرائیل را منتشر کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش و اعتراض به اقدام آمریکا، سفر هیأت اسرائیلی به واشنگتن را لغو و آن را تلاش برای آسیب رساندن به آزادی ربوده‌شدگان توصیف کرد.

وزیر دفاع یوآو گالانت، تصمیم آمریکا را یک تصمیم رسواکننده خواند.

رئیس اردوگاه دولتی، وزیر بنی گانتز، در واکنش به این تصمیم اظهار داشت: دولت اسرائیل موظف است تا زمانی که ربوده‌شدگان بازگردانده شوند و تهدید حماس از بین برود، به جنگ ادامه دهد. تصمیم شورای امنیت برای ما اهمیت عملیاتی ندارد و در هر صورت ما آنچه را که برای امنیت اسرائیل مناسب است، انجام خواهیم داد.

گانتز در واکنش به تصمیم نتانیاهو مبنی بر لغو سفر هیأت اسرائیلی به آمریکا گفت: نه تنها این سفر درست است بلکه بهتر است نخست وزیر نیز به ایالات متحده سفر کند و گفت‌وگوی مستقیمی با رئیس جمهور و مقامات ارشد دولت داشته باشد.

وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر و وزیر دارایی، بزالل اسموتریچ، گفتند: تصمیم سازمان ملل متحد یک هولوکاست است و تصمیم آمریکا مبنی بر عدم اعمال حق وتو در شورای امنیت به نفع حماس است و به تلاش‌ها برای بازگرداندن ربوده‌شدگان آسیب می‌زند. دولت اسرائیل تا نابودی کامل حماس و بازگشت ربوده‌شدگان جنگ را ادمه می‌دهد.

وزیر خارجه اسرائیل، کاتز، نیز گفت: دولت اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد.

واکنش مخالفان دولت نتانیاهو

Capture 145

ایهود باراک، نخست وزیر سابق، در واکنش به تصمیم شورای امنیت گفت: تصمیم شورای امنیت منعکس کننده یک بحران عمیق و اختلاف گسترده با ایالات متحده است. وی با مسئول دانستن نتانیاهو در 7 اکتبر، خواستار استعفای نتانیاهو شد. وی افزود: تنها انتخابات فوری اسرائیل را از یک بحران عمیق‌تر نجات می‌دهد.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون در حساب X خود نوشت: بحران بد، مدیریت بد و شوم. وی اذعان کرد که تنش نتانیاهو با ایالات متحده برای اسرائیل، برای امنیت، اقتصاد، جایگاه بین‌المللی اسرائیل و برای ربوده‌شدگان بسیار بد است.

یکی دیگر از اعضای اپوزیسیون گفت: نتانیاهو هر بار ثابت می‌کند که هیچ پرتگاهی وجود ندارد که او مایل است اسرائیل را به آن بکشاند. یکی از اعضای کنست در توییتی نوشت: او امنیت ما را درهم شکست، اقتصاد را نابود کرد و اکنون روابط خارجی را خراب می‌کند. همه اعضای ائتلاف مقصر شکست این دولت هستند. باید این دولت بد را تغییر دهیم.

تل میرون از اعضای کنست تصریح کرد: شکست سیاسی، دولت نتانیاهو، اسرائیل را در خطر واقعی وجودی قرار می‌دهد. بدون حمایت آمریکا در سازمان ملل، اسرائیل به کشوری منزوی تبدیل خواهد شد. مسیر تنشی که نتانیاهو با کاخ سفید در پیش گرفت، فاجعه‌ای برای کشور ایجاد می‌کند. اولین قدم برای نجات اسرائیل، جایگزینی فوری این دولت بد است.

گیلاد کاریب از حزب کارگر با انتقاد از نتانیاهو گفت: تصمیم نتانیاهو برای لغو سفر هیأت به واشنگتن نشان دهنده بی‌کفایتی کامل است. وی افزود انزوای اسرائیل در سطح بین‌المللی نتیجه مستقیم رفتار متکبرانه و غیرمسولانه نتانیاهو است.

 

لینک خبر: https://www.mako.co.il/news-politics/2024_q1/Article-feb7eaceb567e81026.htm

→ خواندن مطلب قبلی

تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل

خواندن مطلب بعدی ←

جلسه دولت درباره قانون نظام وظیفه به تاریخ نامعلومی موکول شد

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *