۳۱ شهریور ۱۴۰۳

به بهانه فرا رسیدن روز جهانی قدس| گفت‌وگو با دکتر سلطان‌شاهی

در گفت‌وگوی تخصصی با دکتر سلطان‌شاهی «روز جهانی قدس؛ تفاوت‌ها، تبعات و آثار جنگ غزه» در خبرگزاری صهیون 24 بررسی شد.

Capture 174

علی‌رضا سلطان‌شاهی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مقاومت، در این گفت‌وگو، تفاوت راهپیمایی روز جهانی قدس در 25 رمضان 1445 با سال‌های پیش؛ تأثیر و پیامدهای جنگ غزه؛ نقش ایران در حفظ موجودیت مقاومت را ارزیابی کرد.

تفاوت روز قدس امسال با سال‌های گذشته

سوال: با توجه به اتفاقات 7 اکتبر، آیا راهپیمایی روز قدس امسال با سال‌های گذشته در جهان، خصوصا کشورهای اسلامی تفاوت خواهد داشت؟

سلطان‌شاهی: دو ماه آینده با توجه به مناسبت‌های ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس، سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین و عبد العزیز رنتیسی، روز زمین، برخی اعیاد یهودی از جمله عید پسح و کمی پس از آن سالگرد تأسیس رژیم (روز نکبه) صحنه فلسطین ملتهب خواهد بود.

متاسفانه روز جهانی قدس تاکنون در کشورهای عربی مورد توجه قرار نگرفته است و فقط برخی از اعضاء جبهه مقاومت نسبت به آن اهتمام دارند. البته ممکن است به‌ دلیل ماجرای 7 اکتبر و طوفان الاقصی که هنوز جنگ مربوط به آن پایان نیافته، امسال کمی متفاوت‌تر باشد به‌ویژه که جنگ به حساس‌ترین زمان آن، یعنی انجام عملیات زمینی در رفح رسیده است.

نکته دیگر وجود نیروهای افراطی یهودی و قدرت یافتن آنها در حاکمیت فعلی است. خودسری و اقدامات تحریک آمیز آنها ممکن است شعله‌های خشم مردم را به این انبار باروت نزدیک کند، مخصوصا اگر این التهابات در قدس باشد. در غیر این صورت، این تنش‌ها بیشتر معطوف به منطقه رفح است که با واکنش‌های مختلف بین‌المللی، رژیم را به تامل بیشتر قبل از انجام عملیات زمینی در رفح که ممکن است فاجعه انسانی دیگری را رقم بزند، واداشته است.

البته بعید است که رژیم در ماه مبارک رمضان با توجه به تصویب قطعنامه اخیر در شورای امنیت دست به چنین کاری بزند، هرچند به باور برخی کارشناسان همانطور که حمله زمینی به غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی اشتباهی فاحش از سوی رژیم بود، حمله به رفح نیز اشتباه است و رژیم مرتکب چنین اشتباهی خواهد شد زیرا بعد از هفت اکتبر، رژیم، ضربه حیثیتی خورد و برای احیای حیثیت از دست رفته و جبران این حقارت، مرتکب هر اقدام غیر عقلانی خواهد شد.

طوفان الأقصی و نگاه افکار عمومی جهان عرب به قضیه فلسطین

سوال: آیا تغییر و تحولاتی در دیدگاه و موضع مردم در جهان عرب نسبت به قضیه فلسطین پس از طوفان الأقصی رخ داده است؟ موضع مردم در جهان عرب چیست؟

سلطان‌شاهی: به عقیده بنده و به طور کلی حتی بعد از اتفاقات 7 اکتبر، تغییر خاصی در موضع مردم جهان عرب رخ نداده فقط داغ اشغال و جنایات رژیم تازه‌تر شده است ولی متاسفانه متناسب با ابعاد این فاجعه و جنایات کم نظیر آن، مردمان جهان عرب واکنش درخور و لازم را نشان ندادند.

مردم جهان عرب سومین حلقه از بازیگرانی هستند که در مورد قضیه فلسطین می‌توانند واکنش موثر داشته باشند؛ در حقله اول خود فلسطینیان قرار دارند، حلقه دوم متشکل از آوارگان فلسطینی در کشورهای منطقه است، در حلقه سوم جهان عرب می‎‌باشند و به این ترتیب حلقه چهارم متعلق به جهان اسلام است و در آخرین حلقه، آزادگان، با هر فرهنگ و نژاد و دین قرار دارند.

در حال حاضر ما شاهد کنش‌گری‌های زیادی در حلقه آزادگان در سایر کشورهای غیر اسلامی و غیر عرب هستیم. بسیاری از مردم اروپایی، آمریکایی مخصوصا دولت و ملت در آمریکای لاتین با نگاه بشردوستانه مخالف جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین هستند ولی متاسفانه در جهان عرب چنین کنش ویژه‌ای را شاهد نبودیم، نه در سطح دولت و نه در سطح ملت. در حالی‌که انتظار می‌رفت که چهار حلقه نخستین مرتبط با صحنه فلسطین بسیار فعال‌تر ظاهر شوند ولی اینکه چرا این اتفاق نیفتاده است، باید در یک بررسی آسیب شناسانه این موضوع را ارزیابی کرد.

تأثیر اعتراضات مردمی در سطح بین‌المللی

سوال: آیا خیزش‌ها و اعتراضات مردمی در سطح بین‌الملل برای حمایت از مردم فلسطین کارساز بوده است؟ چگونه می‌توان آنها را هدایت کرد؟

سلطان‌شاهی: خیزش‌های مردمی در جهان هیچ تاثیری مستقیمی در آتش بس و یا توقف جنگ و جنایات رژیم نداشته است ولی توانسته بر حامیان رژیم، آمریکا و اروپا تاثیر بگذارد و بالطبع دولت‌ها برای ترمیم چهره خود نزد جهانیان در خصوص رابطه با رژیم باید خیلی تلاش کنند.

تصور بنده این است که میزان حمایت‌های مردمی کشورهای عربی، کشورهای اسلامی و مشخصا فلسطینیان ساکن در منطقه از موضع مقاومت در فلسطین و مخالفت با اشغالگری و جنایت صهیونیست‌ها باید بسیار بیشتر و محسوس‌تر از میزان کنونی باشد تا از این ناحیه فشار ملموسی به رژیم وارد شود و ان شاءالله برای توقف این جنایات، کارساز باشد.

در واقع، رژیم باید از جانب فلسطینی‌های کرانه باختری و اراضی ۱۹۴۸ و فلسطینی‌های آواره یا ساکن در منطقه احساس ناامنی کند. همچنین باید از سوی دولت‌ها و ملت‌های عرب، با مخالفت و اقدام جدی مواجه شود و از ناحیه کشورهای اسلامی، تحریم، تهدید، انزجار و قطع ارتباط ببیند، اما نمی‌بیند پس به‌راحتی در غزه جنایت می‌کند.

نقش ایران در هدایت محور مقاومت

سوال: نقش ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در غرب آسیا در جنگ غزه چگونه بوده است؟ آیا شما نیز مانند بعضی از افکار عمومی موافق مماشات و کم‌کاری ایران هستید؟

سلطان‌شاهی: در واقع باید گفت که راهنمایی و پشتیبانی ایران عامل موفقیت محور مقاومت تاکنون بوده است و اگر ورود جبهه مقاومت در ماجرای غزه نبود کار برای مقاومت در غزه خیلی سخت‌تر می‌شد و همانطور که رهبری فرمودند «این یکی از گام‌های نابودی رژیم صهیونیستی است.»

مضافا اینکه اگر محور مقاومت چنین اقداماتی را علاوه بر تمام فعالیت‌های خود انجام داده است، نشان از نقش فعال ایران در مسیر نابودی رژیم دارد.

ایران از هرگونه حرکت آزادی‌بخش و هر حرکت مخالف با اشغالگری در هر نقطه از جهان مخصوصا در منطقه آسیای غربی حمایت می‌کند و سعی می‌کند با ایجاد اقتدار حداکثری و هزینه حداقلی در این مسیر قدم بردارد. لذا پیش‌بینی می‌شود تا پایان این قائله و جنایات رژیم صهیونیستی، در کنار جبهه مقاومت بایستاد تا به موجودیت جبهه مقاومت آسیبی نرسد و آنها چنین عملیاتی را با سرافرازی و موفقیت به پایان برسانند.

نقش حوثی‌ها در جنگ غزه

سوال: نقش حوثی‌های یمن در این جنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان آنها را بازوی عملیاتی جبهه مقاومت در برابر دشمنان این جبهه تلقی کرد؟

سلطان‌شاهی: پر واضح است که حوثی‌ها در یمن به عنوان بخشی از محور مقاومت، سطحی از درگیری‌ها در طوفان الأقصی را شروع کردند که یقینا می‌تواند فشاری را به رژیم وارد کند تا اسرائیل نسبت به تحقق اهداف خود ناموفق باشد. (اهدافی مانند از بین بردن حماس، از بین بردن هر تهدیدی از سمت غزه و بازگرداندن اسراء).

نکته دیگر این است که حضور حزب الله لبنان در شمال فلسطین و حتی پرتاب موشک‌های آنها به سرزمین‌های اشغالی به اندازه اقدام حوثی‌ها در تنگه باب المندب مهم است. همه اینها با هماهنگی و با داشتن یک هدف مشخص، جهت جلوگیری از تحقق از بین بردن موجودیت حماس وارد بازی شده‌اند.

البته درست است که این سطح از درگیری هزینه زیادی برای جبهه مقاومت دارد ولی داستان فلسطین به دلیل بزرگی و اهمیت آن یک چنین هزینه‌هایی را باید تقبل و تحمل کند.

موضع روسیه در قبال فلسطین

سوال: با توجه به اختلافات اخیر بین روسیه و اسرائیل، آیا موضع کشور روسیه در قبال فلسطین و اسرائیل تغییر خواهد کرد؟ و آیا ممکن است روسیه به یک مخالف بزرگ اسرائیل تبدیل شود؟

سلطان‌شاهی: بنده معتقدم که روسیه با تمام فرازها و نشیب‌هایی که در روابط خود با رژیم دارد باز هم در اردوگاه محور مقاومت قرار نمی‌گیرد. ممکن است فرصت‌هایی را برای ایران ایجاد کند اما به هیچ عنوان برای رژیم یک تهدید موجودیتی محسوب نمی‌شود و فقط نسبت به عملکرد دولت‌مردان رژیم انتقاداتی را دارد؛ پس به هیچ عنوان نمی‌توان روسیه را مخالف رژیم دانست.

آینده جنگ

سوال: پیش بینی شما از آینده این جنگ و سرنوشت آن در آینده نزدیک و دور چیست؟

سلطان‌شاهی: تصور بنده این است که در کوتاه مدت، ظرف 2 تا 3 ماه آینده، رژیم بعد از ماه مبارک رمضان به رفح حمله می‌کند و آخرین مرحله از برنامه نظامی خود را در غزه تکمیل خواهد کرد. چون به این نتیجه رسیده‌ است که نمی‌تواند مقاومت در غزه را به‌طور کامل از بین ببرد. بنابراین به یک هدف حداقلی و حذف حاکمیت حماس بسنده می‌کند و جنگ را در سطح گسترده‌‌ آن متوقف خواهد کرد. سپس بیشتر توان خود را صرف عملیات هدفمند و عمدتا امنیتی برای تضعیف مقاومت می‌کند که البته مدتش بسیار طولانی‌تر است.

یقینا رژیم بعد از آن فضای علنی حاکمیتی در غزه را برای حماس فراهم نخواهد کرد. حضور خود و یا حملاتش به غزه را به عنوان یک امتیاز برای اسرائیل حفظ می‌کند و در اداره غزه نیز با دخالت‌های صریح و آشکار، نظم جدیدی را برای تضعیف حماس ایجاد خواهد کرد.

اما علی‌رغم همه برنامه‌ریزی‌ها باید گفت که مقاومت از بین نمی‌رود و رژیم را درگیر یک جنگ فرسایشی خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که شرایط اقتصادی اسرائیل و همچنین تاب آوری یهودیان چنین وضعیتی را قبول کند. اگر چنین پیش‌بینی‌ای محقق شود، یقینا مهاجرت معکوس اتفاق خواهد افتاد، ازین رو در آینده مشکلات رژیم بیشتر خواهد شد. مقاومت نیز دچار محدودیت‌هایی می‌شود و راهکار درست آن است که جبهه مقاومت برای مهار فشار رژیم، فعالیت‌هایش را مردمی کند (مخصوصا مردم کرانه باختری) و از ظرفیت اراضی ۱۹۴۸ غافل نشود.

گروه‌های فلسطینی تمام تلاش خود را باید بر مردم و ظرفیت بی‌بدیل آن در سراسر فلسطین متمرکز کنند و اینکه فکر کنند که منفصل از مردم و اراده و حضور آنها کاری از پیش خواهند برد، یک اشتباه راهبردی است.

مردم با ایمان و مصمم در فلسطین، کشورهای عربی و جهان اسلام، ما را به هدف خواهند رساند. باید آنها اقناع شوند که به صحنه بیایند و اگر اینطور شود هیچ قدرتی جلودار آنها نیست.

همچون یک انتفاضه مستمر و سراسری.

 

خبر مرتبط: مستند خیابان کاپلان 19:30

 

→ خواندن مطلب قبلی

فعالیت‌های نتانیاهو در 7 اکتبر چه بود؟

خواندن مطلب بعدی ←

توقف روابط امارات و اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *