گلوبز: تا سه دهه آینده جامعه خریدی، یک سوم جمعیت اسرائیل خواهد بود

سایت روزنامه گلوبز در مقاله‌ای به این پرسش که تا چند دهه آینده، جامعه خریدی یک سوم جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهد داد؟ پاسخ داد.

نویسنده گلوبز نوشت: استخدام خریدی در مرکز بحث‌های بین ائتلاف و مخالفان قرار دارد، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه گفت که از نظر آماری، در چند دهه آینده جامعه خریدی، یک سوم کل شهروندان کشور اسرائیل را تشکیل خواهد داد.

برجسته‌ترین پیش‌بینی جمعیتی برای جمعیت اسرائیل، پیش‌بینی‌ای است که توسط اداره مرکزی آمار (CBS) هر پنج سال یکبار منتشر می‌شود. آخرین پیش‌بینی در سال 2018 منتشر شد که دوره 2015 تا 2065 را پوشش می‌دهد.

بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد تا سال 2065، کل جمعیت اسرائیل به 20 میلیون نفر می‌رسد و خریدی‌ها (ارتدوکس‌های افراطی) 6.4 میلیون نفر یا 32 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

جدول جمعیت
جدول جمعیت

طبق نوشته گلوبز، چالش‌هایی نیز وجود دارد. پروفسور سرجیو دلا پرگولا از دانشگاه عبری توضیح داد: از آنجایی که پیش‌بینی‌های جمعیتی در اسرائیل به یک مؤلفه هویتی مانند تعریف «خریدی» بستگی دارد، پیش‌بینی با یک علامت سؤال بزرگ روبرو می‌شود، آیا هر کسی که امروز خریدی است، 30 سال بعد هم خریدی خواهد بود؟ به گفته وی، اگر تغییرات هویتی در جامعه خریدی ایجاد شود، در 10، 20 و 30 سال آینده اعداد و ارقام کاملا متفاوت خواهد بود.

دکتر هلا اکسلرد، مدیر مرکز سیاست‌های اقتصادی انجمن هاردی در موسسه آهارون، می‌افزاید: آنچه در پیش‌بینی‌ها دیده نمی‌شود، تأثیر اقدامات سیاستی است و ما می‌دانیم که قطعاً تأثیر دارند. به عنوان مثال، زنان خریدی از تبار اشکنازی که تا سال 1955 ازدواج کردند به طور متوسط ​​2.76 فرزند به دنیا آوردند، اما آنهایی که در سال‌های 1970-1980 ازدواج کردند در یک خانواده با 6 فرزند به دنیا آمدند.

گلوبز در پایان خاطر نشان کرد: این نمونه‌ای از متغیرهایی است که پیش بینی آن دشوار است. نویسنده مقاله ادامه داد که سخنان کاتز درست است و پیش بینی می‌شود تا سال 2065، خریدی‌ها حدود یک سوم جمعیت اسرائیل را تشکیل خواهند داد. با این حال، این یک پیش بینی بلندمدت است که نتایج آن تا حد زیادی تحت تأثیر فرضیات مختلفی است که ممکن است در آینده نادرست باشند.

 

لینک خبر: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001476215

→ خواندن مطلب قبلی

افشای اطلاعات از تیم مذاکره کننده، مانع تراشی نتانیاهو برای توافق

خواندن مطلب بعدی ←

اسرائیل در اضطراب

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *