۳۱ شهریور ۱۴۰۳

گزارش افزایش دو برابری حمله به خبرنگاران در اسرائیل

گزارش سازمان خبرنگاران اسرائیل اعلام کرد که تعداد خبرنگاران مورد حمله در سال گذشته دو برابر شده است.

سازمان خبرنگاران اسرائیل، روز پنجشنبه، گزارش خبر‌نگاران تحت حمله 2023 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سال گذشته 61 مورد حمله به خبرنگاران رخ داده است. 31 مورد حمله توسط نیروهای امنیتی؛ 25 مورد توسط نیروهای پلیس؛ 6 مورد توسط سربازان ارتش اسرائیل؛ 25 مورد تعرض توسط جمعیت و 5 مورد دیگر تحریک و تهدید.

طبق این گزارش، بیشترین مورد حمله، 49 مورد حمله به مردان و 11 حمله به زنان، بیشترین مورد حمله، یهودیان با 38 مورد است. با این حال تعداد زیادی از خبرنگاران عرب نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند با 18 خبرنگار.

از نظر پراکندگی جغرافیایی، تل آویو با 17 مورد حمله، شهری است که بیشترین حملات علیه خبرنگاران در آن صورت گرفته است و پس از آن بیت المقدس با 16 مورد است.

در ماه مارس، رکورد حمله به خبرنگاران با 13 مورد خشونت به ثبت رسیده است. در سال 2023، پنجاه خبر‌نگار شکایت‌های حمله ثبت کردند که افزایش 100 درصدی در مقایسه با تعداد حملات به روزنامه‌نگاران در سال 2022 با 28 مورد است.

خبرگزاری والا ادامه داد: وقایع 7 اکتبر 2023 خبرنگاران را در معرض آسیب مستقیم ناشی از جنگ قرار داد از سوی دیگر احساسات عمومی را برانگیخت به طوری‌که زبان عربی عاملی برای حمله به خبرنگارانی شد که به زبان عربی برنامه پخش می‌کردند.

15 مورد حمله فیزیکی به روزنامه نگاران بین 7 اکتبر تا 31 دسامبر 2023 ثبت شده است. شش مورد از این موارد مربوط به حملاتی است که توسط شهروندان علیه خبرنگاران انجام شده است. شش مورد حمله پلیس به خبرنگاران و سه مورد پرسنل نظامی علیه روزنامه نگاران و 10 مورد از 15 حمله علیه تیم‌های رسانه‌ای خارجی انجام شده است.

آنات سرگوستی، مدیر آزادی مطبوعات سازمان خبرنگاران تصریح کرد: بیشتر موارد خشونت علیه خبرنگاران در طول 9 ماه اعتراضات متعدد علیه اصلاحات قضایی رخ داد. خبرنگاران به طور کلی و عکاسان مطبوعات به طور خاص در خیابان‌ها تظاهرات در سراسر اسرائیل را مستند می‌کردند که گاهی با رفتار خشونت آمیز نیروهای پلیس محلی همراه می‌شد. در این زمان خبرنگاران هم از سوی مردم معترض و هم توسط مقامات مجری قانون مورد خشونت قرار می‌گرفتند.

نویسنده مقاله در پایان گزارش تصریح کرد: شکایات ارائه شده به پلیس ملی اسرائیل علیه افسران پلیس مظنون به خشونت علیه روزنامه نگاران بررسی نشده و تمام پرونده‌ها بدون اعمال اقدامات جنایی یا انضباطی علیه افسران مظنون بسته شده‌اند.

ما خبرنگاران، شاهدان و مستندات خود حادثه خشونت آمیز هستیم که متوجه می‌شویم نیروهای دفاعی اسرائیل اصلاً مواد فیلمبرداری شده خشونت را بررسی نمی‌کنند و حتی افسران پلیس مظنون را برای بازجویی فرا نمی‌خوانند. بنابراین، خشونت پلیس علیه خبرنگاران اصلا پیگیری نمی‌شود و هیچ روش بازدارندگی وجود ندارد.

 

لینک خبر: https://b.walla.co.il/item/3657418

→ خواندن مطلب قبلی

یورش شهرک نشینان به روستاهای رام الله

خواندن مطلب بعدی ←

تغییر اصلاحات قضایی یا تغییر نگاه موشه کوپل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *