۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تغییر در ساختار خانواده و خانوار اسرائیلی

مطالعه Taub نشان می‌دهد که اندازه و ساختار خانواده در جامعه اسرائیل به سرعت در حال تغییر است.

طبق گزارش جروزالم پست، در سال‌های اخیر، ساختار خانواده‌های اسرائیلی دستخوش تغییرات اساسی از جمله کاهش در نرخ ازدواج، افزایش میانگین سن ازدواج در همه بخش‌ها و کاهش نرخ تولد شده است.

اگرچه نرخ ازدواج در اسرائیل مشابه کشورهای پردرآمد است، اما نرخ تولد بیشتر شبیه کشورهای در حال توسعه همسایه است که بر جمعیت اسرائیل، اقتصاد آینده و تنوع گروه‌های جمعیتی آن تأثیر می‌گذارد.

یک مطالعه جدید توسط مرکز تحقیقات مطالعات اجتماعی Taub در اورشلیم به بررسی ارتباط بین تصمیمات اسرائیلی‌ها در مورد ازدواج و وضعیت نرخ زاد و ولد می‌پردازد. این مطالعه که توسط مایکل دبووی، پروفسور گیل اپستاین و پروفسور آوی ویس انجام شد، ابزاری برای بهبود پیش‌بینی‌های جمعیتی در سطوح ملی و محلی و برای برنامه‌ریزی شهری فراهم می‌کند که برای ساختارهای خانوادگی آینده در شهرداری‌ها و مقامات محلی مناسب است.

محققان بر روی دو موضع اجتماعی که می‌توانند بر اسرائیلی‌ها تأثیر بگذارند، تمرکز کردند: شبکه فضایی و موقعیت فرهنگی آنها. محققان از داده‌های بررسی هزینه‌ها و درآمد خانوارها که توسط اداره مرکزی آمار بین سال‌های 2018 تا 2020 انجام شد، استفاده کردند.

چه شرایط اجتماعی بر تصمیم زوجین برای ازدواج، بچه دار شدن تأثیر می‌گذارد؟

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که هرچه ارتباط زوج‌های متاهل در شبکه اجتماعی-فرهنگی و فضایی فرد (شبکه‌های فضایی، پلت‌فرم‌های اجتماعی با استفاده از فناوری همه جانبه (VR/AR) هستند که افراد را قادر می‌سازد محتوا ایجاد و به اشتراک بگذارند یا در شبکه‌های فضایی مشارکت کنند.) بیشتر باشد، احتمال ازدواج فرد بیشتر است. بنابراین افزایش یک درصدی نرخ تاهل در هر دو بخش اجتماعی-فرهنگی و فضایی با افزایش احتمال ازدواج افراد مرتبط است.

همچنین هنجارهای محیطی نیز بر تعداد فرزندان یک خانواده تأثیر می‌گذارد و شبکه اجتماعی فرهنگی بیشتر از شبکه فضایی با احتمال ازدواج و فرزندآوری مرتبط است.

در رابطه با باروری، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که اعراب نسبت به یهودیان و «دیگران» نسبت به شبکه‌های فضایی و کمتر به شبکه‌های اجتماعی فرهنگی حساس هستند. علاوه بر این، یهودیانی که خریدی نیستند نسبت به یهودیان خریدی حساسیت کمتری نسبت به شبکه اجتماعی-فرهنگی دارند.

همچنین اندازه خانوار خریدی یا عرب کمتر از اندازه خانواده یهودیان غیرخریدی است. در رابطه با ازدواج، به نظر می‌رسد که یهودیان غیرخریدی به یک اندازه تحت تأثیر شبکه فضایی و اجتماعی فرهنگی هستند، در حالی که در میان یهودیان خریدی، هیچ همسویی با شبکه فضایی وجود ندارد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-797575

→ خواندن مطلب قبلی

نتایج نظرسنجی در یک کشور آسیب دیده در شب حمله ایران

خواندن مطلب بعدی ←

یافتن راه نجات برای نتانیاهو

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *