۳۰ شهریور ۱۴۰۳

آشفتگی در نظام سیاسی صهیونیستی؛‌ چه کسی دولت نتانیاهو را منحل خواهد کرد؟

معامله گروگان‌ها یا رفح؛ خبرگزاری والا از اختلاف جدی میان سران صهیونیستی خبر داد.

در سایه تصویب طرح‌های حمله به رفح از سوی رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی و علاوه بر انتظار برای پاسخ حماس به طرح پیشنهادی اسرائیل برای توافق، روز گذشته سران نظام سیاسی واکنش نشان دادند.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، بزالل اسموتریچ، تهدید کرد که در صورت موافقت نتانیاهو با پیشنهاد مصر مبنی بر مبادله زندانیان و توافق آتش بس که به معنای توقف برنامه‌های حمله به شهر رفح است، دولت را منحل خواهد کرد. اسموتریچ تصویب توافق مصر را یک تسلیم تحقیرآمیز توصیف کرد.

وی افزود: اگر تصمیم به لغو فوری دستور اشغال رفح، تکمیل نابودی حماس، بازگرداندن امنیت به ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیلی و بازگرداندن برادران و خواهران ربوده شده ما دارید، دولت منحل خواهد شد.

بنی گانتز، وزیر شورای جنگ رژیم صهیونیستی، شامگاه یکشنبه در واکنش به سخنان اسموتریچ تهدید کرد که اگر وزرای این رژیم از انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس ممانعت کنند، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را سرنگون خواهد کرد.

گانتز از طریق حساب کاربری خود در سکوی “X” گفت: ورود به رفح در مبارزه طولانی با حماس مهم است اما بازگشت افراد ربوده شده توسط دولت فوری و بسیار مهم‌تر است.

گانتز افزود: اگر توافقی با حمایت دستگاه امنیتی اسرائیل حاصل شود که شامل پایان جنگ نباشد و وزرایی که دولت را در 7 اکتبر 2023 رهبری کردند، مانع از آن شوند، در آن صورت دولت منحل خواهد شد.

روز شنبه، شرکت رادیویی اسرائیل (مقام) گفت که اسموتریچ و وزیر امنیت ملی ایتامار بن گویر تهدید کردند که در صورت عدم تهاجم به رفح از دولت خارج خواهند شد.

ساعار و لاپید نیز با انتقاد شدید از کابینه به گانتز پیوستند. ساعار در حساب کاربری X خود نوشت: ضعف منجر به ضعف می‌شود. تاخیر کابینه جنگی شکست خورده در تصمیم گیری برای ورود به رفح و محور فیلادلفیا موقعیت چانه زنی اسرائیل را در تلاش برای دستیابی به طرحی جدید برای آزادی گروگان‌ها تضعیف کرد. بهای عدم قاطعیت تحقیر است. این به مردم آسیب می‌زند.

یاییر لاپید نیز نوشت: این دولت باید انتخاب کند: زنده برگرداندن ربوده‌شدگان یا بن گویر و اسموتریچ؛ روابط با آمریکایی‌ها یا بن گویر و اسموتریچ؛ معامله عربستان یا بن گویر و اسموتریچ؛ امنیت اسرائیل یا بن گویر و اسموتریچ.

یکی دیگر از نمایندگاه کنست رژیم صهیونیستی در حساب کاربری X خود نوشت: نخست وزیر با تهدید وزرای بی‌وجدان سیاه نمایی می‌کند. من از اعضای کنست در لیکود و شاس که سکوت اختیار کرده‌اند، می‌خواهم سکوت خود را بشکنند و آبروی خود و کشور را حفظ کنند.

لیبرمن از همه سیاستمدارانی که تصمیم به برگزاری مناظره در شبکه‌های اجتماعی کردند، خواست که شرایط را درک کنند و سکوت اختیار کنند.

 

لینک خبر: https://news.walla.co.il/item/3660771

→ خواندن مطلب قبلی

خاخام یوسف: دعای ما اسرائیل را از حمله موشکی نجات داد

خواندن مطلب بعدی ←

آماده شدن تل آویو برای صدور حکم بازداشت مقامات ارشد صهیونیستی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *