۳۰ شهریور ۱۴۰۳

استعمال سیگارهای الکترونیکی از سن 10 سالگی در اسرائیل

تارنمای وای نت: یک سوم نوجوانان اسرائیل قبلاً سیگارهای الکترونیکی را آزمایش کرده‌اند.

طبق گزارش جدید پروژه ریشه کن کردن سیگار، یک چهارم کودکان در اسرائیل سیگار کشیدن را حتی قبل از 10 سالگی تجربه کرده‌اند، خطر اصلی از سیگارهای الکترونیکی ناشی می‌شود که حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند؛ باعث سرفه نمی‌شوند؛ خطرناک به نظر نمی‌رسند و در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف در بازار موجود است.

بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط مرکز ریشه کنی سیگار، 40 درصد از نوجوانان 15 تا 17 ساله که سیگار کشیدن را تجربه کرده‌اند، با سیگار الکترونیکی شروع کرده‌اند. مشکل اصلی این است که اکثر والدین از این موضوع آگاه نیستند که باید به فرزندان خود در مورد این محصول هشدار دهند و آنها از سن 10 سالگی شروع به آزمایش می‌کنند. مدیرکل طرح مبارزه با دخانیات توضیح می‌دهد که والدین فکر نمی‌کنند لازم است با کودکان 10 تا 12 ساله صحبت کنند.

بر اساس نظرسنجی جدید، روند افزایشی در تعداد افراد سیگاری 12 تا 24 ساله وجود دارد. علاوه بر این، مشخص شد که یک چهارم کودکان و نوجوانان 12 تا 17 ساله قبل از 10 سالگی سیگار کشیدن را امتحان کرده بودند و بیش از 30 درصد از نوجوانان در اسرائیل سیگارهای الکترونیکی را امتحان کرده بودند. این داده‌ها حدود یک سال پیش، در ماه‌های آوریل تا مه 2023 جمع‌آوری شده‌اند به این معنی که هیچ ارتباطی با پریشانی پس از جنگ غزه ندارند.

اکثر والدین از سیگار کشیدن فرزندان خود اطلاعی ندارند. تقریباً نیمی (46.6 درصد) از کودکان و نوجوانان در این نظرسنجی اظهار داشتند که اگر والدین آنها سیگار کشیدن را ببینند، شگفت زده خواهند شد. مدیر طرح مبارزه با دخانیات توضیح می‌دهد که بچه‌ها از والدینشان انتظار دارند که به آنها توضیح دهند که این یک محصول خطرناک است و بدون توضیح دلیلی برای شک به آن ندارند.

یک نوجوان 16 ساله پس از آسیب ریه‌هایش به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی در بیمارستان اشنایدر بستری شد، او جان سالم به در نبرد. پدرش به وای نت گفت: همه بچه‌ها سیگار می‌کشند، متأسفانه سیگار الکترونیکی در دسترس آنهاست.

وای نت نوشت: قانون، فروش همه محصولات دخانی را ممنوع کرده است اما تقریبا نیمی از جوانان سیگارهای الکترونیکی را خودشان خریداری می‌کنند. کودکان به یکدیگر می‌فروشند. در شبکه‌های اجتماعی کودکانی وجود دارند که دلال هستند و بازار سیاهی با قیمت‌های پایین وجود دارد.

 

لینک خبر: https://www.ynet.co.il/parents/article/s1s3gfpbc

→ خواندن مطلب قبلی

خداحافظی با سیستم پاتریوت

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو: احتمال دستیابی به توافق بسیار کم است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *