۳۰ شهریور ۱۴۰۳

توقف روابط تجاری ترکیه با اسرائیل

ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را متوقف کرد.

سایت روزنامه اسرائیل هیوم از توقف روابط تجاری ترکیه با اسرائیل خبر داد و گفت: مردم بها سنگینی پرداخت می‌کنند.

وزیر بازرگانی ترکیه  اظهار داشت که ترکیه تجارت با اسرائیل را متوقف کرد و افزود که این تصمیم در شرایط دشوار انسانی در نوار غزه اتخاذ شده است و تجارت تنها زمانی از سر گرفته می‌شود که اسرائیل اجازه ورود منظم کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و آتش بس را صادر کند.

در پی اعلام وزیر بازرگانی ترکیه مبنی بر اینکه کشورش روابط تجاری (واردات و صادرات) با اسرائیل را متوقف کرده است، رئیس انجمن پیمانکاران و سازندگان، آمیت گوتلیب، نسبت به عواقب این هشدار داد. فروپاشی شرکت‌های ساختمانی”، و مدیران اجرایی در بازار تجاری پیامدهای ویرانگر حرکت در ساخت و ساز در اسرائیل، اعم از مسکونی و زیرساختی را توضیح می دهند.

وی افزود: ضربه کوچکی نیست زیرا منجر به کمبود مواد و افزایش قابل توجه قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس ارقام بخش اقتصادی اتحادیه اتاق‌های بازرگانی، واردات از ترکیه از سال 2023 بالغ بر 4.6 میلیارد دلار و در سه ماهه اول سال 2024 به یک میلیارد دلار رسیده است.

گوتلیب دولت را متهم و مقصر این موضوع دانست و توضیح داد: دولت مانند بحث نیروی انسانی، بر تجارت کالا با کشوری تکیه کرده است که سال‌ها با ما همدل نبوده است. به هر حال صنعت از ابتدای جنگ به دلیل کمبود نیروی انسانی و مواد اولیه در وضعیت بدی قرار داشته است.

وی گفت: این بار وضعیت حتی جدی‌تر است زیرا آنچه که نه تنها در خانه‌ها، بلکه در زیرساخت‌ها انجام شده است، بر پایه سیمان و آهن است که از ترکیه وارد می‌شود. مردم بهای سنگینی را برای این تصمیم می‌پردازند زیرا کار راه آهن، ساخت و ساز مؤسسات عمومی، پل‌ها و دیگر کارهای عمرانی گران‌تر می‌شوند و حتی برای مدتی متوقف خواهند شد که معلوم نیست چقدر طول می‌کشد.

گوتلیب افزود: انتظار می‌رود با قطع روابط تجاری ترکیه، شاخص ورودی ساخت‌وساز گران‌تر شود. من نمی‌دانم برخی از شرکت‌های ساختمانی چگونه می‌توانند با افزایش قیمت محصولات ساختمانی مقابله کنند و پیش بینی می‌کنم که در اینجا شاهد ورشکستگی شرکت‌های ساختمانی باشیم. یک بار دیگر ثابت شد که صنعت ساخت‌وساز بی بندوبار و کاملا به حال خود رها شده است.

یارون بن الی، مشاور و وام دهنده تجاری و مدیر عامل سابق والا شاپ نیز گفت: واردات از ترکیه نزدیک، ارزان و با کیفیت است. ارز ترکیه بسیار ارزان است و واردات را جذاب می‌کند. اکنون واردات بسیار قابل توجهی از ترکیه در هر زمینه وجود دارد. تصمیم ترکیه ضربه‌ای است که منجر به کمبود مواد و افزایش قابل توجه قیمت‌ها می‌شود.

توصیه می‌کنم مصرف‌کنندگان اسرائیلی زودتر از موعد مقرر محصولات الکتریکی را تهیه کنند.

لیور هامو، مدیر عامل وب سایت تجارت «آخرین قیمت» نیز هشدار داد: بخش محصولات الکتریکی با ضربه مهمی روبرو است، زیرا بسیاری از محصولات الکتریکی که در همه خانه‌ها وجود دارد از ترکیه وارد می‌شود.

هامو افزود: توقف صادرات به اسرائیل می‌تواند منجر به افزایش 35 درصدی قیمت‌ها شود. توقف واردات از ترکیه واردکنندگان را مجبور به واردات کالا از شرق می‌کند که افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل دریایی به دلیل تهدید حوثی‌ها نیز بر هزینه‌ها افزوده خواهد شد.

 

لینک خبر: https://www.israelhayom.co.il/business/article/15688095

→ خواندن مطلب قبلی

پایان مذاکرات آتش بس در قاهره

خواندن مطلب بعدی ←

نتانیاهو، مانع توافق آتش بس

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *