۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شبه نظامیان دولتی عاملان حمله به کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه

لاپید: شورش‌کنندگانی که به کامیون‌های کمک‌رسانی حمله می‌کنند، شبه‌نظامیان دولتی هستند.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل روز سه شنبه شهرک نشینانی را که به کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه در مسیر خود به سمت نوار غزه حمله می‌کنند را شبه نظامیان وابسته به دولت معرفی کرد.

لاپید در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیلی گفت: شورش‌هایی که به کامیون‌های کمک‌رسانی حمله می‌کنند، شبه‌نظامیانی هستند که توسط دولت و رژیم حاکم حمایت می‌شوند.

در هفته‌های اخیر، ده‌ها اسرائیلی راست‌گرا به کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در مسیر خود به نوار غزه حمله کردند و راه‌های منتهی به گذرگاه‌هایی را که کامیون‌ها از آن عبور می‌کردند، بستند.

اسرائیلی‌ها در کلیپ‌های ویدیویی نشان دادند که کامیون‌ها را متوقف و کمک‌های بشردوستانه را بدون دخالت مقامات برای توقف حملات، نابود کردند.

حملات به کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه باعث انتقاد بین‌المللی از جمله از سوی ایالات متحده آمریکا شد که آنچه را که اتفاق افتاد غیرقابل قبول توصیف کرد.

لاپید طی سخنرانی خود در رادیو ارتش خواستار محدود کردن نقش تشکیلات خودگردان فلسطین پس از جنگ غزه به مسائل غیرنظامی و نه امنیتی شد.

وی با اشاره به طبقه بندی مناطقی در کرانه باختری رود اردن که در آن مناطق الف تابع مدنی فلسطینی‌ها است، ادامه داد: ما به مدلی مانند مناطق A و B نیاز داریم که ارتش اسرائیل هر زمان که بخواهد وارد آنجا شود و عملیات کند و کنترل امنیتی را به دست بگیرد. این در حالی که منطقه B تحت کنترل امنیتی فلسطین و اسرائیل است.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم ابومازن (محمود عباس رئیس جمهور فلسطین) به کنترل امنیتی را در دست بگیرد.

اظهارات لاپید در پی جنجال در اسرائیل پس از اظهارات یوآو گالانت وزیر دفاع مبنی بر رد استقرار حکومت نظامی اسرائیل در نوار غزه و اجازه به تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره نوار که توسط نزدیکان نتانیاهو مورد حمله قرار گرفت، بیان شد.

 

لینک خبر: https://www.ashams.com/article/371115

→ خواندن مطلب قبلی

تدوین یک پیشنهاد جدید برای مذاکرات

خواندن مطلب بعدی ←

پیشنهاد جدید مصر برای توافق حماس و اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *