۳۱ شهریور ۱۴۰۳

واکنش مقامات صهیونیستی به تصمیم دادگاه لاهه

کانال 13 اسرائیل از آشفتگی در اسرائیل پس از صدور دستور دادگاه لاهه برای توقف جنگ خبر داد.

کانال 13 عبری نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه دستور پایان دادن به نبرد در رفح را صادر کرد. برخلاف دستور نتانیاهو که خواستار عدم پاسخگویی به این تصمیم شده بود، وزرای دولت بلافاصله با حمله به دادگاه بر ادامه جنگ تاکید کردند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، با حمله به این تصمیم گفت: دستور بی‌ربط دادگاه ضد یهود در لاهه باید تنها یک پاسخ داشته باشد: اشغال رفح، افزایش فشار نظامی و نابودی کامل حماس تا پیروزی کامل در جنگ حاصل شود.

وزیر دارایی بزالل اسموتریچ گفت: دولت اسرائیل برای حفظ موجودیت خود در حال جنگ است.

وزیر بنی گانتز، عضو کابینه جنگ، در واکنش به تصمیم دیوان بین المللی دادگستری در لاهه، اقدام دولت اسرائیل پس از 7 اکتبر را عادلانه و متعهدانه خواند. وی مدعی شد که دولت اسرائیل متعهد به مبارزه برای بازگرداندن ربوده شدگان و تضمین امنیت شهروندان خود در هر زمان و هر مکان از جمله در رفح است.

میکی زوهار وزیر فرهنگ و ورزش نیز گفت: از قضات دادگاه لاهه دعوت شده است که به غزه بیایند و حماس را متقاعد کنند که ربوده شدگان ما را به خانه بازگرداند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، واضح است که امکان توقف جنگ در رفح وجود ندارد.

یاییر لاپید، رئیس اپوزیسیون نیز با انتقاد از تصمیم دادگاه لاهه گفت: واقعیت این است که دادگاه لاهه در حکم خود بین توقف جنگ در رفح، بازگشت ربوده شدگان و اسرائیل ارتباطی قائل نشده است. وی تصمیم لاهه را یک فاجعه اخلاقی توصیف کرد.

لاپید همچنین با حمله به دولت مدعی شد که دولت به درستی به این موضوع رسیدگی نکرده است. وی افزود: یک دولت عاقل و حرفه‌ای باید از اظهارات جنون آمیز وزرا جلوگیری می‌کرد، جلوی جنایتکارانی که کامیون‌های کمک رسانی را به آتش می‌کشند، می‌گرفت. لاپید گفت که دولت باید با مدیریت صحیح امور سیاسی را رهبری می‌کرد ما قبلاً می‌توانستیم با سعودی‌ها، با یک ائتلاف منطقه‌ای که وارد غزه شد و با حمایت گسترده بین‌المللی یک توافق عادی سازی داشته باشیم. ما با این دولت پیروز نخواهیم شد.

آویگدور لیبرمن نیز گفت: همانطور که هشدار دادم، تصمیم دولت اسرائیل برای حضور در دادگاه بین المللی لاهه اشتباهی جدی و افتادن در دامی با پایانی از پیش تعیین شده بود. وی تصمیم دادگاه بین المللی را حمایت از تروریسم توصیف کرد.

واکنش بین المللی به تصمیم دادگاه

وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، جوزف بورل، گفت که اتحادیه اروپا باید بین حمایت از دادگاه و حمایت از اسرائیل یکی را انتخاب کند.

کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر کانادا، در واکنش به تصمیم دادگاه گفت: کانادا از همه طرف‌ها انتظار دارد به قوانین بین المللی احترام بگذارند.

آفریقای جنوبی از صدور دستور پیشگامانه برای توقف جنگ در رفح استقبال کرد و از اسرائیل خواست به آن پایبند باشد. آنها همچنین گفتند که برای اجرای این دستور به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهند کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین از این تصمیم استقبال کردند و مدعی شدند که این تصمیم نماینده یک اجماع بین المللی است. حماس نیز از تصمیم دادگاه استقبال کرد اما گفت که انتظار دارند دادگاه خواستار توقف درگیری‌ها در غزه شود. آنها همچنین از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل خواستند تا بر اسرائیل فشار بیاورند و فوراً آن را ملزم به تبعیت از این تصمیم کنند.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/politics/state-policy

→ خواندن مطلب قبلی

نشست سه جانبه در پاریس؛ تلاش دیگری برای از سرگیری مذاکرات

خواندن مطلب بعدی ←

مخالفت نتانیاهو با تغییر عملیات نظامی در رفح

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *