۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حزب نوظهور لیبرمن، مهر پایانی بر بی بیسم

ویگدور لیبرمن با تاسیس حزب جدید برای سرنگونی نتانیاهو اقدام کرد.

روز پنجشنبه ویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل بیتنو طی جلسه‌ای، اولین اقدام را در راستای سرنگونی نتانیاهو عملی کرد. هدف از این نشست گرد هم آمدن تعدادی از احزاب مخالف به منظور سرنگونی دولت و پیشبرد انتخابات بود.

روزنامه جروزالم پست نوشت: حزبی نوظهور توسط لیبرمن در حال تاسیس است و انتظار می‌رود اولین مرحله به سوی یک حزب راست لیبرال متشکل از آویگدور لیبرمن، گیدعون ساعار از وحدت ملی و نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق باشد.

هدف اولیه بنیانگذاران این حزب بازگرداندن لیکود به روزهای اصلی آن در دوران مناخم بگین و اسحاق شامیر است.

لیبرمن از بنی گانتز و گادی ایزنکوت خواست دولت نتانیاهو را ترک کنند و به حزب جدید بپیوندند تا فروپاشی دولت شکست خورده کنونی را تسریع بخشند.

بدون شک تولد یک حزب راستگرای لیبرال همراه با چهره‌های جدید و جذاب، انفجار سیاسی قابل‌توجهی را رقم می‌زند که نقشه سیاسی اسرائیل را تغییر خواهد داد و بی‌شک قربانی مهم و اصلی این ماجرا، حزب لیکود تحت رهبری بنیامین نتانیاهو است.

حزب جدید به پدیده “بی‌بی گری” لیکود و بخش راستگرای اسرائیل، پایان خواهد داد و حزب خریدی نیز از تاسیس آن بسیار رنج خواهد برد. هرچند ممکن است به‌ طور قابل‌توجهی بر وضعیت انتخاباتی آنها تاثیر نگذارد اما اوضاع سیاسی آنها با توجه به همکاری دیرینه‌ آنها با دولت از جمله اعطای بودجه‌های گزاف، کمک‌های مالی و معافیت از خدمت، تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

بیشتر نظرسنجی‌ها در سال گذشته حاکی‌ از افزایش مستمر قدرت و جایگاه اسرائیل بیتنو به‌ عنوان یک حزب راستگرا به دلیل اصول و دیدگاه واقع بین این حزب نسبت به اسرائیل است. تغییر قابل توجه در وضعیت اسرائیل بیتنو به عنوان یک حزب تحت رهبری لیبرمن، انقلابی در بخش جناح راست خواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر جناح راست به‌طور قابل‌توجهی تقویت شده و اکثریت مردم به جناح راست متمایل شدند. مشکل اینجاست که وزیری که در رأس جناح راست قرار دارد به وضوح جایگاه خود را از دست داده است. با این حال، لیکود به‌ طور قابل‌توجهی در همه نظرسنجی‌ها شکست خورده که گویای مواضع مردم نسبت به دولت است.

نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که یک حزب جناح راست پس‌ از انتخابات بعدی اجازه حضور حزب افراطی به دولت را نخواهد داد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/politics-and-diplomacy/article-804165

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

قتل عام اسرائیل در نصیرات

خواندن مطلب بعدی ←

تظاهرات ضد دولتی در اراضی اشغالی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *