۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تحریم زغال سنگ توسط کلمبیا

کلمبیا صادرات زغال سنگ به رژیم صهیونیستی را تحریم کرد.

گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا روز شنبه اعلام کرد که کشورش صادرات زغال سنگ به اسرائیل را به علت نسل کشی در غزه تحریم می‌کند.

پترو در X نوشت: صادرات زغال سنگ تنها زمانی از سر گرفته می‌شود که نسل کشی در غزه متوقف شود.

زغال
رئیس‌جمهور کلمبیا، گوستاوو پترو

پترو همچنین پیش‌نویس ابلاغیه‌ای را منتشر کرد که طبق آن صادرات زغال سنگ تنها در صورتی از سر گرفته می‌شود که اسرائیل به دستور اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر توقف فوری حمله نظامی به رفح که خطر نابودی غیرنظامیان پناه گرفته در آنجا را درپی دارد، عمل کند.

رژیم جنایتکار صهیونیستی اتهامات مبنی بر “نقض کنوانسیون بین المللی نسل کشی در جنگ” را رد می‌کند و تاکید دارد که در عملیات‌های نظامی‌اش گروه‌های مقاومت که در زیرساخت‌های غیرنظامی فعالیت می‌کنند، هدف قرار می‌گیرند.

به گفته دولت کلمبیا، ممنوعیت صادرات زغال سنگ پنج روز پس از انتشار این فرمان در روزنامه رسمی، لازم‌الاجرا خواهد بود و بر کالاهایی که قبلاً مجاز به حمل و نقل شده‌اند تأثیر نخواهد گذاشت.

بوگوتا بر نقش زغال سنگ به عنوان منبع استراتژیک برای ساخت سلاح، بسیج کردن نیروها و ساخت تجهیزات برای عملیات نظامی تأکید کرد.

طبق آمار اداره ملی آمار کلمبیا، صادرات زغال سنگ به اسرائیل در هشت ماه اول سال گذشته بیش از 320 میلیون دلار بوده است. این تنها بخش کوچکی از کل صادرات زغال سنگ این کشور است که در سال 2023 بیش از 9 میلیارد دلار ارزش داشت.

بر اساس گزارش مجله آمریکایی حمل و نقل، اسرائیل بیش از 50 درصد زغال سنگ خود را از کلمبیا وارد می‌کند و بیشتر آن را برای تغذیه نیروگاه‌های خود استفاده می‌کند.

پترو که در سال 2022 به عنوان اولین رئیس جمهور چپ کلمبیا برگزیده شد، در ماه می روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد و گفت که نمی‌تواند روابط خود را با دولت “نسل کش” بنیامین نتانیاهو حفظ کند.

با این حال هر دو دولت به حفظ کنسولگری در قلمرو یکدیگر و انجام تجارت ادامه داده‌اند.

کلمبیا برای سخت‌افزار نظامی که شامل تفنگ‌های تهاجمی و تجهیزات اطلاعاتی می‌شود، مدت‌هاست که به اسرائیل وابسته بوده است. این کشور آمریکای جنوبی همچنین در سه دهه گذشته بیش از 30 جت جنگنده از اسرائیل خریداری کرده است و برای تعمیر و نگهداری آنها به شرکت‌های اسرائیلی وابسته است.

در هر صورت، با بدتر شدن روابط بین دو کشور، خریدهای نظامی جدید متوقف شده است. منتقدان پترو گفته‌اند که تصمیم رئیس‌جمهور برای قطع روابط با اسرائیل، قدرت امنیتی کلمبیا را به خطر می‌اندازد زیرا ارتش این کشور با کارتل‌های مواد مخدر و گروه‌های شورشی در مناطق روستایی این کشور درحال مبارزه است.

روز پنجشنبه، انجمن معدن کلمبیا با اشاره به یک معاهده تجاری بین دو کشور که از سال 2020 برقرار است، نسبت به احتمال تعلیق صادرات ابراز نگرانی کرد. این سازمان در بیانیه ای گفت: اسرائیل مقصد کلیدی برای صادرات زغال سنگ حرارتی کلمبیا است و افزود که ممنوعیت انتقال محموله‌ها اعتماد به بازارها و سرمایه‌گذاری خارجی را به خطر می‌اندازد.

اما دیگران اقدام اخیر پترو علیه اسرائیل را تحسین کردند. یک گروه مدافع فلسطین در تلاش است که کشورهای سراسر جهان را متقاعد کند تا با تحریم جهانی انرژی برای فلسطین، صادرات زغال سنگ و نفت به اسرائیل را متوقف کنند، این گروه در بیانیه‌ای روز شنبه اعلام کرد که تصمیم کلمبیا می‌تواند به دولت برای تغییر سیاست‌های رژیم در غزه فشار بیاورد. همچنین این اقدام بر شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری که متکی به نیروگاه‌های برقی هستند و سوخت آنها از واردات زغال‌سنگ تامین می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت: ما از آفریقای جنوبی که 9 درصد زغال‌سنگ اسرائیل را تأمین می‌کند، می‌خواهیم که از کلمبیا پیروی کند.

برخلاف روسای جمهور پیشین کلمبیا، که روابط مستحکمی با اسرائیل داشتند، پترو از منتقدان رژیم صهیونیستی است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/colombia-says-it-will

→ خواندن مطلب قبلی

واکنش نماینده اتحادیه اروپا به عملیات آزادسازی گروگان‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

کسری مالی در بودجه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *