جروزالم پست تحلیل کرد: عربستان راه نجات اسرائیل

جروزالم پست: تنها راه نجات اسرائیل پس از جنگ غزه از عربستان است.

برایان بلوم نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای که در ستون‌های روزنامه جروزالم پست منتشر شد، اشاره کرد که عربستان سعودی تنها راه نجات اسرائیل پس از جنگ برای رسیدن به چیزی است تا چهره خود را حفظ کند.

این نویسنده در مقاله خود تاکید کرد که پیروزی کامل در نوار غزه وجود ندارد و اسرائیل باید برای حفظ چهره خود کاری انجام دهد.

او نوشت: اسرائیل در جنگ با حماس در غزه شکست می‌خورد و این تنها نتیجه‌ای است که هشت ماه پس از حمله هفتم اکتبر گذشته می‌توان به دست آورد، زیرا گردان‌های حماس همچنان در میدان نبرد حضور دارند، گروگان‌ها همچنان در اسارت هستند. این جنبش قادر به پرتاب موشک تا دوردست تل آویو است.

او افزود که این همان چیزی است که اکثر اسرائیلی‌ها در حال حاضر با استناد به نظرسنجی انجام شده توسط موسسه دموکراسی اسرائیل قبل از عملیات 8 ژوئن در نصیرات، نظرسنجی که نشان می دهد تنها 34 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی نسبت به آینده امنیت ملی خوش بین هستند.

موسسه سیاست مردم یهود همچنین در ماه مه گذشته نظارت کرد که تنها 38 درصد از اسرائیلی‌ها اعتماد زیادی به امکان دستیابی به پیروزی داشتند، در حالی که تعداد بیشتری، حدود 41 درصد، گفتند که  به پیروزی اسرائیل اعتماد ندارند.

بیشتر اینها به دلیل عدم اعتماد به امتناع نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و شرکای ائتلافی او از شرکت در بحث درباره طرح روز بعد برای جنگ غزه است.

نویسنده جروزالم پست این سوال را مطرح می‌کند که در صورت عدم پیروزی، چگونه می‌توان واقعیت را تغییر داد و افزود: اگر نتوانیم پیروز شویم یا عموم مردم اعتمادشان را از دست بدهند، چگونه می‌توانیم واقعیت را تغییر دهیم؟ نیاز به تفکر خارج از چارچوب داخلی دارد و اگر دولت ما به اندازه کافی شجاع باشد آن را باز کند، پاسخ در شرق، در عربستان سعودی و امارات است.

Capture 42

این نویسنده معتقد است که عربستان سعودی به طور گسترده تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل نشان می‌دهد، که گواه آن پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس اسرائیل در سه مرحله و پیشنهاد آزادی گروگان‌ها، و با توجه به تمایل نتانیاهو برای اجازه ندادن به تشکیلات خودگردان فلسطین برای داشتن جای پایی در غزه است و سعودی‌ها و اماراتی‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

جروزالم پست ادامه داد که عربستان سعودی خواسته‌های بزرگی از اسرائیل دارد، از جمله راه مطمئن برای تشکیل کشور فلسطین، که بسیاری از اسرائیلی‌ها و دولت فعلی به شدت با آن مخالف هستند، زیرا طرف اسرائیلی نمی‌تواند برای موافقت با طرح پیشنهادی به حماس تکیه کند اما اگر اسرائیل نتواند در جنگ علیه حماس پیروز شد، شاید زمان آن رسیده است که از فرصت برای رویکردی متفاوت استفاده کنیم.

نویسنده بر این باور است که اگر نتانیاهو عادی سازی روابط با عربستان سعودی را اتخاذ کند، کل منطقه را تغییر خواهد داد، که موقعیت اسرائیل را در میانه ائتلاف عربی علیه ایران و عوامل آن تضمین تصویر مخدوش شده نتانیاهو را ترمیم می‌کند اما ممکن است پس از انعقاد معاملاتی که در گذشته با مخالفان سابق عرب امکان پذیر نبود، بازنشسته شود.

نویسنده جروزالم پست خاطرنشان کرد که انعقاد توافق با عربستان سعودی و پایان دادن به جنگ در غزه می‌تواند موقعیت دادگاه بین المللی دادگستری و دیوان کیفری بین المللی را در قبال اسرائیل و رهبران آن کاهش دهد و این ممکن است قضات اسرائیلی را که در حال بررسی محاکمه هستند تحت فشار قرار دهد. نتانیاهو به اتهام فساد و رشوه برای دستیابی به توافقی مناسب‌تر، بدون اتخاذچنین اقدامی می‌تواند منجر به زندانی شدن نتانیاهو در اسرائیل یا خارج از کشور شود.

برایان بلوم در پایان مقاله خود خاطرنشان کرد که اسرائیل می‌تواند قوانین بازی را تغییر دهد و وضعیت کشور رانده شده را تحت یک دولت جدید که شامل افراط گرایان راست مانند بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر نمی‌شود، بهبود بخشد، گامی که می‌تواند اسرائیل را به حکمرانی خوب بازگردد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/middle-east/article-806472

→ خواندن مطلب قبلی

حمله دوباره یاییر نتانیاهو به سران امنیتی

خواندن مطلب بعدی ←

سفر مشاور بایدن به اسرائیل برای جلوگیری از تنش میان اسرائیل و حزب الله

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *