۳۰ شهریور ۱۴۰۳

حکم استخدام خریدی‌ها در ارتش اسرائیل صادر شد

دادگاه عالی اسرائیل حکم به استخدام خریدی‌ها در ارتش داد.

حکم دادگاه عالی در رابطه با قانون معافیت سربازی اجباری خریدی‌ها با هیئت 9 قاضی صبح امروز (سه شنبه) به اتفاق آرا تصمیم گرفتند که دولت باید دانشجویان یشیوا را به ارتش اسرائیل جذب کند و مؤسساتی را که دانشجویان آنها ثبت نام نمی‌کنند، محروم کند.

کانال 13 عبری گزارش داد: دادگاه عالی اسرائیل روز سه شنبه حکم داد که یهودیان مذهبی (خریدی) باید به ارتش فراخوانده شوند و گفت که بار نابرابری شدیدتر از هر زمان دیگری شده است.

دیوان عالی گفت که اسرائیل موظف است خریدی‌ها را در ارتش استخدام کند، در غیاب چارچوب قانونی که اجازه تبعیض بین دانش‌آموزان مدارس دینی و کسانی را که برای خدمت سربازی تعیین شده‌اند را مجاز می‌داند و تأکید کرد که دولت حق ندارد اجتناب کامل از استخدام آنها را صادر کند و باید طبق مقررات قانون خدمات امنیتی عمل کند.

دادگاه تاکید کرد: در صورت عدم وجود چارچوب قانونی برای معافیت از خدمت وظیفه، امکان ادامه واریز وجوه حمایتی به یشیواها برای تورات آموزانی که معافیت نگرفته‌اند یا خدمت سربازی آنها به تعویق نیفتاده است، وجود ندارد.

یوزی فوگلمن، رئیس دیوان عالی کشور، در این تصمیم گفت که دولت باید برای اجرای مفاد قانون خدمت سربازی در مورد دانشجویان مدارس دینی تلاش کند و تأکید کرد که مقامات اجرایی صلاحیتی برای دستور ندادن به آن ندارند. در صورت عدم وجود چارچوب قانونی، قانون خدمت را به دانشجویان مدارس دینی اعمال کنید.

به گفته فوگلمن، نتیجه گیری اجتناب ناپذیر این است که رفتار دولت نقض قانون بوده است و خاطر نشان کرد که سختی این وضعیت با توجه به جنگ مداومی که دولت اسرائیل در آن قرار دارد تشدید می‌شود، که ارتش را به دلیل نیاز به نیروی نظامی به چالش می‌کشد.

دادگاه با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دولت، تعداد دانشجویان مدارس دینی که در پایان ژوئن 2023 به خدمت نپیوسته بودند، حدود 63 هزار نفر بود، تاکید کرد: عدم اجرای مفاد سرویس امنیتی قانون تمایز شدیدی بین کسانی که برای خدمت فراخوانده شده‌اند و کسانی که هیچ اقدامی برای جذب آنها انجام نداده‌اند، ایجاد می‌کند.

وی افزود: این روزها در بحبوحه جنگ وحشیانه، بار نابرابری بیش از هر زمان دیگری سخت شده است و نیاز به راه حل پایدار برای این موضوع است.

 

لینک خبر: https://13tv.co.il/item/news/domestic/crime-and-justice/qxyz2-904118249

→ خواندن مطلب قبلی

انتقاد آیزنکوت از نتانیاهو

خواندن مطلب بعدی ←

واکنش یاییر لاپید به قانونی شدن استخدام خریدیم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *