۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مانع تراشی‌های نتانیاهو در روند معامله

نتانیاهو به‌ طور موثر و فعالانه مانع برقراری معامله گروگان‌ها و توافق است.

منابع خبرگزاری جروزالم پست اعلام کردند که نتانیاهو به‌ طرز فعالانه‌ای در حال خرابکاری و جلوگیری از برقراری معامله درباره گروگان‌هاست. او سعی می‌کند تا مانع فروپاشی دولت شود و دو ماده جدید را در مذاکرات مطرح کند.

او اصرار دارد تا ارتش، کنترل مرز مصر و غزه (کریدور فلادلفیا) را به دست بگیرد و نیروهای حماس را به شمال غزه بازگرداند.

به‌گفته منابع، پیش‌ از این رژیم صهیونیستی و مصر به توافقی دست یافته بودند که طبق آن، اسرائیل می‌توانست با استفاده از حسگرها، بر کریدور فلادلفیا نظارت کرده و از مسلح‌ شدن حماس زیر زمین جلوگیری کند.

با این حال کارشناسان تصریح کردند که حماس هنوز مقادیر زیادی سلاح در شمال غزه دارد و جلوگیری از بازگشت و تسلیح مجدد آن‎ها چیزی جز شعار سیاسی نیست.

منابع این خبرگزاری ضمن به سخره گرفتن دو خواسته جدید نتانیاهو، آن را از لحاظ امنیتی بی‌ارزش برشمردند. آنها اذعان کردند که نتانیاهو تنها به‌ دنبال حفظ ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی و جلوگیری از سرنگونی دولت خویش است، به همین ترتیب او تلاش می‌کند تا معامله را برهم زند.

نتانیاهو خواسته‌های خود را در مورد کریدور فیلادلفیا و شمال غزه بسیار علنی کرده است و هفته گذشته مذاکره کنندگان موساد و شین بت در مذاکرات قاهره و دوحه این دو مورد را مطرح کردند.

حماس ابتدا این پیشنهاد را نپذیرفت و تاکید کرد که اسرائیل باید قبل از انجام هرگونه گفت‌وگو با آتش بس دائمی و خروج کامل از نوار غزه از جمله کریدور فیلادلفیا موافقت کند، سپس این درخواست را کنار گذاشت و روند پیش‌بینی شده در معامله را پذیرفت که به موجب آن در مرحله اول در ازای توقف جنگ و آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، حدود 33 تا 18 گروگان آزاد می‌شوند.

در همین راستا رسانه‌های عبری گزارش دادند که کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل، عصر سه‌شنبه برای مذاکره درباره معامله زندانیان با جنبش حماس فلسطین تشکیل جلسه داد.

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اعضای کابینه اسرائیل دیدار می‌کند تا درباره تحولات مذاکرات درباره معامله زندانیان با حماس گفت‌وگو کند.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-810551

 

 

 

→ خواندن مطلب قبلی

حمله یاییر نتانیاهو به قطر

خواندن مطلب بعدی ←

احضار خریدی‌ها به خدمت از یکشنبه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *