۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تمایل روز افزون اسرائیلی‌ها به مهاجرت

یک چهارم یهودیان اسرائیلی و 40 درصد از عرب‌های اسرائیلی به مهاجرت در بحبوحه بحران سیاسی فکر می‌کنند.

مؤسسه سیاست مردم یهود (JPPI) در گزارشی علاقه اسرائیلی‌های یهودی و عرب برای مهاجرت از اسرائیل به دلیل ناآرامی‌های سیاسی را بررسی کرد.

بر اساس یک نظرسنجی جدید، از هر چهار اسرائیلی یهودی و چهار نفر از هر ده اسرائیلی عرب، اگر فرصت داشتند، مهاجرت می‌کردند. این نتایج بر نارضایتی فزاینده از وضعیت رهبری و امنیتی اسرائیل تاکید دارد.

گزارش جدیدی از موسسه سیاست مردم یهودی (JPPI) که روز چهارشنبه منتشر شد، روند قابل توجهی از احساسات مهاجرت در میان اسرائیلی‌ها را برجسته کرد. بر اساس شاخص جامعه اسرائیل در جولای 2024، 25 درصد از یهودیان اسرائیلی و 40 درصد از اسرائیلی‌های عرب ابراز تمایل کردند که در صورت داشتن فرصت عملی، مهاجرت می‌کردند. این یافته در زمانی به دست آمد که اعتماد به رهبری نظامی و سیاسی به طور قابل توجهی پایین بود.

این گزارش تصویری از کشوری ارائه می‌دهد که با درگیری‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و اعتماد به نهادهای سیاسی و امنیتی خود را کاهش می‌دهد. اعتماد عمومی به فرماندهی ارشد نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که 55 درصد از پاسخ دهندگان یهودی اعتماد کم یا بسیار کم را ابراز کردند. این کاهش به‌ویژه در میان راستگرایان اسرائیلی که 80 درصد از آنها به رهبری ارشد ارتش اسرائیل بی اعتماد بودند، شدید بود. این کاهش اعتماد به حوزه سیاسی نیز کشیده شد، جایی که تنها 27 درصد از اسرائیلی‌ها به نخست وزیر و 26 درصد به کل دولت اعتماد داشتند.

حمایت از خدمت سربازی اجباری جوانان خریدی یک موضوع بحث برانگیز باقی ماند. حکم دادگاه عالی مبنی بر اجباری شدن سربازگیری خریدی به ارتش اسرائیل توسط 63 درصد از یهودیان اسرائیلی، با بالاترین حمایت در میان یهودیان سکولار و سنت گرا، مورد حمایت قرار گرفت. با این حال، این حمایت در میان خریدی به 12 درصد کاهش یافت که نشان دهنده اختلافات عمیق در جامعه اسرائیل است.

این نظرسنجی همچنین تغییر نگرش نسبت به سیاست‌های امنیتی آینده اسرائیل را روشن کرد. در حالی که پیش از این اکثر یهودیان اسرائیلی از اقدامات نظامی تهاجمی حمایت می‌کردند، اکنون کاهش قابل توجهی در حمایت از حمله به حزب الله وجود دارد و از 62 درصد در ماه مارس به 56 درصد در ژوئیه کاهش یافته است. همزمان، افزایش جزئی در حمایت از راه‌حل‌های دیپلماتیک، به‌ویژه در میان اسرائیلی‌های عرب، که 67 درصد از آنها طرفدار راه‌حل‌های صلح‌آمیز بودند، وجود داشت.

پروفسور یدیدیا استرن، رئیس مؤسسه سیاست مردم یهود، بر وخامت اوضاع تأکید کرد و گفت: یافته‌ها حاکی از بحران عمیق اعتماد بین مردم و رهبری امنیتی و سیاسی است. این یک چالش مهم در هر زمان است. وی تصریح کرد که در طول یک بحران، اعتماد مجدد بین رهبری و مردم برای افزایش تاب آوری ملی در برابر چالش‌های پیش‌رو لازم است.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-news/article-810642

→ خواندن مطلب قبلی

تصمیم اسموتریچ برای الحاق کرانه باختری به اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

اجتناب جامعه خریدی از واکسینه کردن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *