۳۰ شهریور ۱۴۰۳

بازگشت اسرائیل به میز مذاکره

نتانیاهو تصمیم گرفت به مذاکرات بازگردد.

دفتر نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو، روز یکشنبه تصمیم گرفت تا رژیم‌صهیونیستی‌ را در این هفته به میز مذاکره برای توافق گروگان‌ها برای آتش‌بس در غزه بازگرداند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری آمده است که نتانیاهو پیش‌ از سفر به واشنگتن بحث عمیقی درباره مذاکرات گروگان‌گیری انجام داده است که در آن تیم مذاکره کننده و مقامات ارشد امنیتی به وی پیوستند.

سایت خبری والا به نقل از یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که محل مذاکرات هنوز مشخص نشده است. به گفته این مقام، نتانیاهو قصد دارد که روز پنجشنبه پیش‌ از آنکه به اراضی اشغالی بازگردد از حمایت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای موضع سخت اسرائیل بر چهار بند اضافه شده برخوردار شود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از تصمیم نتانیاهو برای بازگشت به مذاکرات پس از دو هفته استقبال کرد. گالانت در X نوشت: فرصت محدودی برای توافق بر سر آزادی گروگان‌ها وجود دارد. حتی اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد، تمام نهادهای امنیتی از شما و دستیابی به توافق حمایت می‌کنند.

مذاکرات برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌هایی که در آنجا توسط حماس نگهداری می‌شوند، اخیراً خوش‌بینی فزاینده‌ای را برانگیخته است. الی کوهن، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، یکی از اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه 12 ارزیابی کرد که توافق می‌تواند ظرف دو هفته به امضا برسد.

صدها معترض ضد دولتی روز یکشنبه در مقابل فرودگاه بن گوریون تجمع کردند و خواستار ماندن نتانیاهو در اراضی‌اشغالی و امضای توافق شدند. قرار بود نخست وزیر صبح دوشنبه این کشور را ترک کند. از سوی دیگر برخی‌ از اعضای تندرو ائتلاف، نخست وزیر تهدید کرده‌اند که در صورت تحقق توافق، دولت را سرنگون خواهند کرد. تظاهرات فرودگاه

یکی‌ از مقامات رسمی در مصاحبه خبرگزاری والا گفت: نتانیاهو به هیئت مذاکره اسرائیلی دستور داد که از خواسته‌های او کوتاه نیایند اما تاکید کرد تا به پیشنهاد اسرائیل که توسط بایدن در سخنرانی 31 می اعلام شد، پایبند باشند.

با این حال نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی در 13 ژوئیه گفت که حماس به‌ دنبال ایجاد 29 مورد تغییر در این پیشنهاد بوده است اما او از طرح پیشنهادی بایدن عدول نکرده است.

شای موز، برادرزاده گادی موزس، برادر گروگان، در تظاهرات فرودگاه به روزنامه هاآرتص گفت: بیشتر شهروندان می‌دانند که نخست وزیر بر اساس منافع شخصی تصمیم می‌گیرد. آنها می‌بینند که او می‌خواهد آنها را در اسارت رها کند. هر جا که بتوانیم به او یادآوری می‌کنیم: او نماینده کسی نیست و ما این بی‌مسئولیتی را نمی‌پذیریم.

از طرفی، بستگان برخی از گروگان‌ها با هواپیمای نتانیاهو به‌ منظور نمایش اعلام همبستگی، عازم واشنگتن بودند.

برخی‌ از شرکای ائتلاف راست افراطی نخست وزیر، به رهبری بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، تهدید کرده‌اند که در صورت موافقت اسرائیل با معامله که آن را یک معامله بی‌پروا می‌خوانند، دولت را ساقط خواهند کرد.

آخر هفته، هشت تن از اعضای حزب لیکود گفتند که از پیشنهاد فعلی حمایت نخواهند کرد. نمایندگان مجلس در نامه‌ای به نخست‌وزیر گفتند: هر توافقی که شامل خروج نیروهای ما از مواضع فعلی‌شان در غزه باشد، شکست کامل است.

 

لینک خبر: https://www.timesofisrael.com/israeli-delegation

 

→ خواندن مطلب قبلی

اصلاحات بودجه در سینما

خواندن مطلب بعدی ←

مخالفت خاخام‌ها با معامله گروگان‌ها

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *