۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شهادت اسماعیل هنیه در تهران

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس شامگاه امروز در تهران به شهادت رسید.

حماس صبح امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این سازمان در یک سوء قصد در تهران به شهادت رسید. در اطلاعیه این سازمان آمده است که هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، در محل اقامتش در تهران بر اثر حمله موشکی اسرائیل کشته شد.

سایت روزنامه هاآرتص نوشت: این ترور ساعت 2 بامداد با استفاده از موشک هدایت شونده در تهران صورت گرفت.

سپاه پاسداران اعلام کرد که هنیه به همراه یکی از محافظانش کشته شده است و این نهاد در حال بررسی شرایط این حادثه هستند. موسی ابومرزوق معاون دفتر سیاسی حماس گفت: ترور اسماعیل هنیه اقدامی بزدلانه است که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

هنیه، یکی از اعضای ارشد حماس، اولین بار در سال 2017 به این سمت انتخاب شد و در اوت 2021 برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب شد. او در سال‌های اخیر از قطر و ترکیه این سازمان را رهبری می‌کرد. هنیه از چندین سوءقصد، فلسطینی و اسرائیلی جان سالم به در برد و چندین نفر از اعضای خانواده او در طی سال‌ها توسط ارتش اسرائیل به شهادت رسیدند، ارتش اسرائیل در ماه آوریل سه تن از پسرانش را در شهر غزه ترور کرد.

هنیه کیست؟

اسماعیل هنیه ملقب به ابولعبد، 62 ساله در اردوگاه آوارگان شاطی در نوار غزه به دنیا آمد و فعالیت سیاسی خود را از دوران تحصیل در دانشگاه اسلامی آغاز کرد. با تأسیس این سازمان در اواخر دهه 1980 به دلیل فعالیت در حماس چندین بار در اسرائیل دستگیر و زندانی شد.

در سال 1992، هنیه یکی از تبعیدیان سازمان به لبنان بود و به عنوان دست راست بنیانگذار این سازمان، احمد یاسین، راه خود را به سمت قله حماس هموار کرد. پس از ترور یاسین و جانشین او عبدالعزیز الرنتیسی، هنیه رهبری سازمان در غزه را بر عهده گرفت.

او در سال 2006 به سمت نخست وزیری فلسطین انتخاب شد و یک سال بعد، پس از تسلط حماس بر نوار، بالفعل رهبر غزه شد. در سال 2017، هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، به قطر نقل مکان کرد و جانشین خالد مشعل شد که حدود دو دهه در این سمت بود.

 

لینک خبر: https://www.haaretz.co.il/news/politics/2024-07-31

→ خواندن مطلب قبلی

تحلیل | خطر وجودی برای ارتش اسرائیل

خواندن مطلب بعدی ←

سکوت در اسرائیل پس از ترور هنیه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *