۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واکنش مقامات بین‌المللی به شهادت اسماعیل هنیه

مقامات بین‌المللی در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در تهران، مواضع خود را اعلام کردند.

سامی ابوزهری از مقامات حماس روز چهارشنبه به رویترز گفت که ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در ایران وخامت اوضاع را شدت می‌بخشد و شما را به اهداف خود نمی‌رساند.

به گزارش رسانه‌های رژیم‌ صهیونیستی، شورای عالی امنیت ملی ایران، صبح چهارشنبه برای بررسی موضوع شهادت اسماعیل هنیه تشکیل جلسه داد. منابع ایرانی به رویترز گفتند که این شورا درباره راهبردی که ایران در قبال این ترور اتخاذ خواهد کرد، تصمیم خواهد گرفت.

در واکنش به این خبر، محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ترور اسماعیل هنیه یک اقدام بزدلانه و یک تحول خطرناک است.

همسر شهید هنیه در ویدئویی گفت: سوگوار کسی هستم که یادش زمین و آسمان را پر کرده است. او تاج سر و شادی چشمان من بود. او هم مانند فرزندانش به صف مجاهدین راستین و صالح پیوسته است. او یک شهید دلاور، رهبر بزرگ و بزرگوار بود. اگر خدا خشنود است، پس چشم اشک نریزد و دل با وجود درد ماتم نخواهد گرفت.

حسین الشیخ، رهبر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، در X نوشت: ما ترور رئیس سیاسی و رهبر ملی، اسماعیل هنیه را به‌ شدت محکوم می‌کنیم. ما آن اقدام را یک عمل بزدلانه می‌دانیم. این ما را وادار می‌کند تا در برابر اشغالگری‌ها و ضرورت دستیابی به وحدت نیروها و جناح‌های فلسطینی استوارتر بمانیم.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که جناح‌های مختلف فلسطینی، از جمله رقبای حماس و فتح، در جریان مذاکرات در چین، و اوایل ماه ژوئیه توافق کردند که به اختلافات خود پایان دهند و یک دولت وحدت ملی فلسطین تشکیل دهند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه رسمی خود در X نوشت: خون پاک این مجاهد هدر نخواهد رفت. خون هرگز تباه نخواهد شد.

کنعانی ادامه داد: شهادت هنیه در تهران پیوند عمیق و ناگسستنی جمهوری اسلامی و مقاومت فلسطین را تقویت خواهد کرد. تسلیت به مردم فلسطین که صدها هزار شهید چون هنیه دادند تا بتوانند در وطن خودشان و در کشور خودشان در آرامش زندگی کنند.

این وزارتخانه گفت: ترور اسماعیل هنیه نشان دهنده عدم تمایل نتانیاهو برای صلح در منطقه است. او از جامعه بین‌المللی خواسته است تا برای توقف اسرائیل وارد عمل شود. آنها همچنین بر تعهد خود به آرمان فلسطین تاکید کردند.

ماهر الطاهر، رئیس روابط بین‌الملل سازمان آزادی‌بخش فلسطین به المیادین گفت که اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرده و همه چیز را به سمت یک جنگ همه جانبه با کل محور مقاومت سوق داده است.

وی افزود: دولت دشمن، از گناهی که با ترور هنیه و حمله به حاکمیت ایران انجام داد پشیمان خواهد شد. وی تصریح کرد که چنین اقدامی تنها با حمایت آمریکا امکان‌پذیر بود.

انصارالله به المیادین اعلام کرد: از بین بردن هنیه یک اقدام تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

وزارت امور خارجه قطر در پست رسمی X خود نوشت که آنها ترور دکتر اسماعیل هنیه را به شدیدترین وجه محکوم کرده و آن را جنایتی فجیع، خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه می‌دانند.

آنها افزودند: وزارت قطر به خانواده‌های رئیس سیاسی حماس و همراهان وی تسلیت می‌گوید.

به گزارش رویترز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که در فیلیپین به سر می‌برد، گفت که در صورت حمله به اسرائیل، ایالات متحده به دفاع از اسرائیل کمک می‌کند.

آستین گفت: من فکر نمی‌کنم جنگ اجتناب ناپذیر باشد. من بر این مسئله پافشاری می‌کنم. من فکر می‌کنم همیشه فضا و فرصت هایی برای دیپلماسی وجود دارد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این یک قتل سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش‌ها خواهد شد.

وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد که چین نیز این ترور را محکوم کرده و گفته است که این ترور منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود.

با این حال گیرت ویلدرز، سیاستمدار هلندی، در اکانت X خود پستی با عنوان “خلاصی خوب” منتشر کرد.

 

لینک خبر: https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-812653

→ خواندن مطلب قبلی

طرح شهرسازی اسرائیل برای 2050

خواندن مطلب بعدی ←

بستن حریم هوایی اراضی اشغالی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *