خریدی‌ها، علت جایگزینی ساعار به جای گالانت

نتانیاهو قصد دارد با انتصاب ساعار به جای گالانت، خریدی‌ها را خشنود کند.

روزنامه اسرائیلی معاریو گزارش داد که مهم‌ترین دلیل اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای انتصاب گیدعون ساعار، رئیس حزب راست دولت، به‌عنوان وزیر دفاع به‌جای یوآو گالانت، هموار کردن راه برای تصمیم بر ادامه معافیت استخدام یهودیان مذهبی (خریدیم) که گالانت با آن مخالف است، در کنست است.

خبرنگار سیاسی این روزنامه، آنا براسکی، گفت که تصمیم مورد انتظار نتانیاهو در سایه اختلافات با گالانت و در بحبوحه فشارهای داخلی که نتانیاهو با آن روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها تهدید خریدی برای برچیدن ائتلاف دولتی در صورت خدمت سربازی خریدی در ارتش اسرائیل است، می‌باشد.

براسکی افزود: دلایلی که نتانیاهو را به این نتیجه رساند که زمان حرکت به سمت ساعار فرارسیده است، واضح و شناخته شده است و از چند ماه پیش به وجود آمد؛ اما هفته گذشته پس از اینکه نتانیاهو مطمئن شد که مزایای پیوستن ساعار به دولت بر ضرر ذاتی آن بیشتر خواهد بود، آن را علنی کرد.

براسکی فاش کرد که علی‌رغم اختلافات شدید قبلی بین نتانیاهو و گالانت، تهدید خریدی برای برچیدن دولت دلیل قاطعی بود که نتانیاهو را وادار به برکناری گالانت کرد.

وی به نقل از یک منبع سیاسی کهنه‌کار که سال‌هاست نتانیاهو را می‌شناسد، گفت: ترس، چیزی است که نتانیاهو را مجبور به تصمیم‌گیری می‌کند، وقتی او باور کند که واقعاً چیزی او را تهدید می‌کند، شروع به سازش می‌کند.

به نوشته این روزنامه، کسی که مسیر تهدیدها را رهبری کرد، اسحاق گلدکنف، رئیس انجمن اسرائیل، وزیر ساخت‌وساز و مسکن، و رئیس حزب یهودیت متحد تورات، ائتلافی از سه حزب راست افراطی مذهبی اشکنازی اسرائیل که خواستار ایجاد یک کشور یهودی تحت رهبری قوانین مذهبی است، بود.

یکی از رهبران برجسته جناح‌های خریدی گفته است: ما مطمئن هستیم که وزیر دفاع گالانت اصلی‌ترین و شاید تنها مانع برای تصویب پیش‌نویس قانون است و هرکسی که جایگزین گالانت به‌عنوان وزیر دفاع شود، بهتر از وی خواهد بود و اینکه ساعار، بر خلاف گالانت یک سیاستمدار عمل‌گرا و خنثی است که هیچ علاقه‌ای به آسیب رساندن به خریدی ندارد.

وی ادامه داد که تلاش مستمر نتانیاهو برای تضمین ثبات دولت خود و اجتناب از هرگونه لرزش سیاسی است که ممکن است موقعیت او را در مرحله بعدی به‌ویژه با افزایش انتقادات داخلی در مورد نحوه مدیریت دولت در بحران‌های امنیتی و سیاسی تضعیف کند.

 

پیوند خبر: https://www.maariv.co.il/journalists/article-1133866

→ خواندن مطلب قبلی

بسته شدن حریم هوایی شمال اسرائیل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *